Kedudukan tangan sama ada didakap atau tidak adalah khilaf ulama mazhab sahaja, ia bukanlah rukun atau syarat sah solat, ianya hanya sunat pada pandangan ulama 4 mazhab sahaja kerana pernah Rasullullah S.A.W. mengajar seorang lelaki yang teruk cara solatnya dengan menyuruh dia solat semula tapi tidak pula menyebut tentang kedudukan tangan.
Hadis Berdakap Tangan:
ada hadis yang diriwayatkan tentang bentuk pergerakannya:
Sahabat Nabi, Wail R.A.menggambarkan sifat solat Nabi katanya: ''Kemudian Nabi S.A.W., meletakkan tangan kanannya di atas permukaan tangan kirinya dan pergelangan dan awal lengan''. (Riwayat Muslim dan Ahmad, juga terdapat dalam riwayat Abu Daud).
Cara Berdakap Tangan:
Hadis Berdakap Tangan:
ada hadis yang diriwayatkan tentang bentuk pergerakannya:
Sahabat Nabi, Wail R.A.menggambarkan sifat solat Nabi katanya: ''Kemudian Nabi S.A.W., meletakkan tangan kanannya di atas permukaan tangan kirinya dan pergelangan dan awal lengan''. (Riwayat Muslim dan Ahmad, juga terdapat dalam riwayat Abu Daud).
Cara Berdakap Tangan:
- Berdakap tangan dan meletakkannya di atas dada.
- Berdakap tangan dan meletakkannya di antara dada dan pusat, ini adalah pandangan mazhab syafiee.
- Berdakap tangan dan meletakkannya di bawah pusat, ini adalah pandangan mazhab hanafi dan hanbali tapi mazhab hanbali mempunyai lebih dari satu pandangan.
- Mazhab maliki mempunyai 2 pandangan iaitu, diletakkan di atas dada atau meluruskan sahaja tangan.
No comments:
Post a Comment