Quote by Imam Muhammad Al-Baqir

Knowledge and science is the fruit of paradise; in times of threat it is one's ally, in exile it keeps one company, and in solitude it is one's intimate friend and companion - Quotes By Imam Muhammad Al-Baqir Ibn Ali Zainal Abidin Ibn Al-Hussein Ibn Ali Ibn Abi Talib

25/02/2012

Selamat tinggal facebook - luahan hati seorang muslimah


Selamat tinggal Facebook - Nukilan dari saudari Maryam.



Kawan sekolah tinggi saya memberitahu saya tentang Facebook. Kerana semua daripada mereka mempunyai akaun, saya memutuskan untuk mewujudkan satu diri saya sendiri. Saya tidak pernah memaparkan gambar saya di laman sosial dan memberitahu diri saya bahawa saya tidak akan memaparkan gambar saya di Facebook. Tetapi kemudian semua kawan-kawan saya mempunyai gambar-gambar mereka pada FB. Jadi, saya mula memuat naik gambar, dan sebelum saya tahu, saya mempunyai banyak gambar saya di sana.

Apa yang berlaku seterusnya adalah kaum-kaum lelaki mula ‘add’ saya. Saya keberatan pada mulanya, tetapi suara di dalam saya memberitahu saya untuk membesar dan bahawa ia adalah tiada masalah besar. Komen pertama saya dapat adalah daripada lelaki yang belajar dengan saya - ". Gambar awak cantik, Maryam" Apa yang beliau maksudkan dengan itu? Saya bertanya kepada diri saya sendiri. Adakah beliau menjadi seperti sahabat karib? Jujur bercakap, saya berasa begitu buruk apabila beliau menulis bahawa komen di dinding saya, tetapi kemudian suara di dalam hati saya memberitahu saya tidak melayan sangat perasaan bersalah dan untuk menunjukkan beberapa adab jadi saya mengucapkan terima kasih kepadanya.

Saya tidak tahu apa yang berlaku seterusnya, tetapi saya mula terpengaruh dengan dunia. Nilai-nilai yang saya berdiri dan berjalan dengan jalan yang betul  menjadi asing dan terabai kepada saya. Kompromi saya bertukar menjadi pengorbanan yang besar. Saya menjadi begitu peka dan kebal kepada perkara haram yang sedang berlaku. Saya terlupa bahawa ada Tuhan di luar sana memerhatikan saya, dan saya terlupa bahawa saya sepatutnya mencontohi terbaik manusia-Rasulullah sallal Allahu 'alayhi wasallam. Orang lain secara rawak akanmenghantar  mesej kepada saya meminta saya untuk menjadi rakan, mereka kata saya adalah "cantik" dan mereka mahu menjadi kawan dengan saya. Dan terdapat senarai stalkers yang terus menghantar mesej  bodoh dan lagu-lagu di YouTube melalui akaun palsu di dalam email saya.

Kemudian, apabila saya telah kurang sedikit dari Facebook, saya berhenti berinteraksi dengan banyak lelaki-lelaki di sana kerana ayat dari Al-Quran terus berputar dalam kepala saya:

Aku tidak mencipta jin dan manusia kecuali untuk menyembah-Ku. [51:56]

Apabila saya terjaga dari ‘mimpi’ saya, saya sedar bahawa saya telah menjadi beberapa diri ‘Maryam’ lain yang saya tidak pernah mahu. Saya mempunyai kawan yang begitu banyak, tetapi saya tidak pernah berpuas hati kerana tiada seorang pun daripada mereka mengingatkan saya tentang Allah Subhanahu wa Ta'ala. Tiada seorang pun daripada mereka yang pernah memberitahu saya bahawa memaparkan gambar saya seperti itu atau berbual dengan orang-orang lain adalah salah dan menentang sunnah. Syaitan suka pergaulan merebak dan membenci kesopanan, dan entah bagaimana saya telah memilih untuk mengikuti dia bukan selepas Allah Subhanahu wa Ta'ala.

Nabi Muhammad salla Allahu alayhi wasallam berkata:

Kesopanan adalah sebahagian daripada iman dan iman adalah di syurga, tetapi kelucahan adalah sebahagian daripada kekerasan hati dan kekerasan hati adalah di dalam neraka. (Ahmad, Tirmidhi)

Saya mempunyai iman, dan saya adalah seorang monoteis. Tetapi di mana adalah keutamaan saya? Saya telah menjadi hamba keinginan saya. Islam datang untuk membimbing manusia, dan di sini saya adalah dalam belenggu kehendak saya sendiri, orang lain, dan media. Allah Subhanahu wa Ta'ala, telah berkata:

"Adakah anda melihat orang yang mengambil hawa nafsunya (hawa nafsu) sebagai ilah (tuhan)?" [45:23]

Dalam ayat ini, Imam Al-Ghazali berkata:

"Mereka yang mengikuti nafsu mereka sendiri tidak mematuhi kepada monoteisme, kerana sesiapa yang berikut nafsu sendiri menjadikan mereka objek penyembahan. Monoteis adalah orang yang melihat hanyalah Tuhan Yang Maha Esa dan hanya bertukar mukanya kepada-Nya. "

Saya memadam semua gambar saya dan mengubah tetapan privasi akaun saya, tetapi saya masih merasakan bahawa jiwa saya adalah kotor. Hati saya adalah keras. Malah, Al-Quran gagal untuk menembusi hati saya, dan tidak membuat saya menangis lagi. Saya mempunyai apa yang saya mahu, tetapi sesuatu di dalam saya telah meninggalkan saya. Ia adalah Iman saya. Iman saya telah menjadi sesuatu yang merimaskan.

Saya menyedari bahawa satu-satunya cara untuk membersihkan nafsu saya adalah meninggalkan perkara-perkara yang mengganggu saya. Benar, Facebook mempunyai kelebihannya, tetapi bagi saya, ia adalah seperti alkohol; memudaratkan adalah lebih besar daripada manfaat. Jadi saya memutuskan untuk mendapat keredhaan  Allah Subhanahu wa Ta'ala. Selama berbulan-bulan, saya bergelut dengan keputusan saya. Hati saya keras berkata ‘’selamat tinggal kepada semua orang’’, tetapi saya memberitahu mereka bahawa saya akan boleh dihubungi melalui e-mel jika mereka memerlukan saya, dan saya telah meminta mereka untuk membuang gambar saya dari Facebook kerana suara di dalam saya berkata, ‘’Maryam muka anda berharga dan hanya untuk suami anda untuk melihat’’. Ya, saya bergelut, dan adalah amat sukar: Saya memberikan begitu banyak perkara yang saya takut tidak akan memberi manfaat kepada saya di akhirat. Saya masih dalam proses membersihkan hati dan akan sentiasa begitu, insha-Allah kerana ia adalah perjuangan sepanjang hayat. Kadang-kadang, perkara yang kita lakukan seolah-olah baik kepada kami, tetapi mereka perlahan-lahan meracuni Iman kami.

Sheikh, Reda Bedier berkata: "Perhatikan perkara-perkara kecil;kerana kebocoran kecil akan menenggelamkan sebuah kapal yang besar."

Anda lihat, kadang-kadang, kita meletakkan kaki kita dalam dua bot berasingan, yang mempunyai 2 haluan keinginan kami yang berbeza di atasnya dan lain yang mengatakan, "I love you, Allah Subhanahu wa Ta'ala." Ia menyedihkan bagaimana kita mengimbangi antara apa yang perlu dan apa yang tidak dan lebih suka apa yang hati kita berhasrat dari apa yang al- Khaliq kita mahu kita lakukan. Ustad Murad Khurram berkata:

"Qalb (jantung) tidak boleh dibahagikan. Anda tidak boleh mendedikasikan  sekeping kepada Allah Subhanahu wa Taala dan satu lagi kepada perkara lain, seperti kekayaan, status, kerjaya, pasangan, dan sebagainya. Allah Subhanahu wa Ta'ala Yang Maha Esa, tidak boleh dibahagikan dan mahu kita menjadi manusia yang tidak berbelah bahagi dalam perkhidmatan kepada-Nya. Selagi hati kita terletak dalam seratus tempat, selagi mata kita telah ditetapkan dalam seratus arah, selagi kita mempunyai kesetiaan yang begitu banyak, kita tidak akan mampu untuk mencapai keadaan 'hanya Allah Subhanahu wa Ta'ala di hatiku '. "

Allah Subhanahu wa Ta'ala telah berkata:

"Wahai orang-orang yang beriman! Masukkan ke dalam Islam keseluruhan hati tanpa apa-apa tempahan "[2: 208].

Saya mahu kamu tahu, bahawa jika saya boleh melakukannya, maka anda boleh juga. Jika anda mempunyai masalah tentang perkara ini yang membuatkan anda tidak boleh tidur, tanya diri anda satu soalan: "Adakah saya bersedia untuk kematian saya, akhirat saya?" Kebenaran adalah, tiada apa-apa jua dalam hidup dijamin tetapi kematian itu pasti. Selepas memadamkan akaun Facebook saya dan berkata selamat tinggal kepada FB , saya berasa iman yang begitu tinggi kepada Allah Subhanahu wa Ta'ala  dan yakin bahawa Dia akan memberikan saya satu platform yang lebih baik untuk dilakukan samada dakwah, yang tidak akan mengalih perhatian saya kepada-Nya, inshaAllah.

Saya berdoa bahawa setiap daripada kita berjaya menjadi yang beriman, berkhidmat teguh kerana Allah. Semoga Allah Subhanahu wa Ta'ala, membolehkan kita untuk menjadi antara orang-orang yang membersihkan dirinya dan membantu kita membezakan antara yang benar dan yang salah.

No comments:

Post a Comment