Quote by Imam Muhammad Al-Baqir

Knowledge and science is the fruit of paradise; in times of threat it is one's ally, in exile it keeps one company, and in solitude it is one's intimate friend and companion - Quotes By Imam Muhammad Al-Baqir Ibn Ali Zainal Abidin Ibn Al-Hussein Ibn Ali Ibn Abi Talib

29/02/2012

Hilang berkah pada makanan yang tidak disebut Bismillah


Makanan yang halal & toyyib sekalipun boleh hilang/sedikit barakahnya jika makan tanpa dimulakan dengan kalimah 'BISMILLAH'.



 Satu kisah...

Abu Ayyub Al-Ansori menceritakan bahawa suatu hari beliau & para sahabat dihidangkan Rasul صلى الله عليه وسلم makanan.

Beliau berkata: "Aku tidak pernah melihat makanan yang sangat-sangat besar/banyak barakahnya lebih dari makanan itu (yang dihidangkan Rasul صلى الله عليه وسلم) di permulaan kami makan. Namun berlaku sebaliknya pada saat terakhir kami menghabiskan makanan.

Ditanya kenapa berlaku demikian? {Dalam satu tempat & masa -awal & akhir- berlaku 2 situasi yang berbeza -banyak barakah di awal makan dengan sedikit barakah pada akhir makan- padahal masih pada makanan yang sama}.

Jawab Rasul صلى الله عليه وسلم: "Di awal makan kita telah menyebut Bismillah, tapi kemudian ada yang datang makan bersama kita dan dia tidak menyebut BISMILLAH maka syaitan pun makan bersamanya."

*Olahan dari Kitab Syamail Muhammadiyyah صلى الله عليه وسلم

No comments:

Post a Comment