Quote by Imam Muhammad Al-Baqir

Knowledge and science is the fruit of paradise; in times of threat it is one's ally, in exile it keeps one company, and in solitude it is one's intimate friend and companion - Quotes By Imam Muhammad Al-Baqir Ibn Ali Zainal Abidin Ibn Al-Hussein Ibn Ali Ibn Abi Talib

15/01/2012

Adakah Buddha seorang Nabi??

Kita sedia maklum, jika dikaji ilmu dan sumber-sumber agama Buddha hari ini memang hampir-hampir tidak ada yang menyentuh tentang Tuhan. Hal ini menjadikan para penganut agama Buddha umumnya sama ada menjadi seorang atheis ataupun bertuhankan Gautama Buddha- pengasas ajaran itu.
Secara peribadi pula, saya memandang kehadiran Gautama Buddha yang bernama Putera Siddharta itu bukanlah membawa satu agama baru ke India, sebaliknya sebagai pentajdid agama tauhid sebelumnya iaitu agama yang kemudiannya dijenamakan sebagai ‘Hindu’. Saya lebih senang menyebut agama tauhid ini sebagai agama Weda, iaitu ajaran-ajaran asal yang kemudiannya dikitabkan. Ajaran agama Weda itu sudah mengalami kerosakan dan kekeliruan kerana sikap manusia dan usia agama itu sendiri yang sudah lama. Dengan itu Tuhan mengutus pembaharunya iaitu Gautama Buddha.
Samalah halnya seperti ajaran Nabi Adam yang rosak diperbaharui oleh Nabi Nuh selepas banjir besar. Ajaran Nuh yang rosak pula diperbaharui oleh Nabi Ibrahim. Ajaran Ibrahim diperbaharui oleh Musa. Ajaran Musa diperbaharui oleh Nabi Isa. Ajaran Musa dan Isa dan seluruh ajaran di serata dunia diperbaharui oleh Nabi Muhammad saw. Semua mereka tidak membawa agama baru tetapi agama tauhid sebagaimana asalnya. Cuma yang berubah sedikit ialah dari segi syariat agama-agama itu yang ada perbezaan yang Tuhan sesuaikan dengan kehendak-kehendak zaman dan tempatan. Semua mereka membawa Islam walaupun jenama ‘Islam’ itu muncul pada zaman Muhammad saw.

KITAB AGAMA BUDDHA
 Memang ada kitab-kitabnya dan yang paling utama ialah kitab Tripitaka (Tiga Keranjang). Jika dibandingkan dengan agama Islam, kitab Tripitaka ini bolehlah ditarafkan sebagai hadis atau sunnah Rasulullah saw kerana kitab ini mengandungi perkara-perkara yang pernah dicakap, pernah dibuat dan pernah diakui oleh Gautama Buddha. Samalah dengan hadis dalam agama Islam iaitu perkataan, perbuatan dan pengakuan Nabi Muhammad. Sama seperti hadis juga, kitab Tripitaka ini disusun lama selepas kematian nabinya.
Dari SATU SUDUT, kitab Tripitaka tidaklah sekufu dengan kitab suci al-Quran kerana Tripitaka bukanlah perkataan Tuhan (wahyu) tetapi hadis Sang Buddha. Manakala kitab Bible pula sudah bercampur antara wahyu Tuhan, hadis para nabi dan tulisan para sejarahwan.
Buddha berdakwah selama lebih kurang 45 tahun. Sepanjang tempoh itu ajarannya tidak ditulis. Dakwah dilakukan secara lisan hasil hafazan dan ingatan para pendakwah.

PERSIDANGAN PERTAMA
Pada tahun 483 SM, para sami Buddha yang bersedih atas kematian Buddha dikejutkan dengan perlakuan seorang sami bernama Subhadda. Subhadda ini merupakan sami yang paling lewat menjadi sami. Dia mengatakan:
“Teman-teman, janganlah berasa kesal. Berhentilah menangis. Sekarang Sang Buddha sudah meninggal dunia. Kitalah yang berkuasa. Kini kita dapat berbuat dan bertindak sesuka hati kita. Lebih baiklah kamu semua bersuka ria atas KEMERDEKAAN kamu daripada kamu berduka cita.”
Para hawari Buddha sangat terkejut dengan syor Subhada ini yang tidak lain adalah saranan supaya ajaran Buddha dibatalkan memandangkan dia sudah meninggal dunia. Hal yang sama berlaku kepada ajaran Nabi Isa as. Sebelum Nabi Isa diangkat oleh Allah, dia dikhianati oleh hawari paling akhir daripada 12 orang hawari iaitu Yahuza/ Judas sehingga Nabi Isa dihukum salib. Tempat Judas kemudiannya didakwa digantikan oleh St. Paul sebagai hawari terakhir. St. Paul pula bertindak membatalkan begitu banyak ajaran Taurat dan Injil yang dipegang oleh Isa as hinggalah ajarannya berubah menjadi agama Kristian.
Para sami Buddha sudah nampak betapa bahayanya jika ajaran-ajaran Buddha tidak diselamatkan. Oleh itu, satu perhimpunan yang dihadiri oleh 500 orang sami diadakan untuk mengingat dan menyeragamkan ajaran Buddha sebelum ia menjadi tidak asli. Majlis ini berlangsung selama tujuh bulan. Beberapa orang sami utama termasuklah murid kesayangannya bernama Ananda menyampaikan ajaran Buddha SECARA LISAN untuk dihafal ataupun diingati oleh para sami.
Ringkasnya, setakat tarikh itu ajaran asli Buddha bolehlah dikatakan terpelihara.
Dalam agama Islam, sebaik-baik sahaja Nabi Muhammad wafat, muncul segolongan yang membatalkan syariat Islam seperti pembayaran zakat. Pengganti baginda iaitu Khalifah Abu Bakar bertindak bijak lagi pantas dengan terus ‘mencantas’ golongan ini. Dengan itu agama Islam diselamatkan serta-merta. Virus perosaknya dihapuskan.

PERSIDANGAN KEDUA
100 tahun selepas itu, diadakan sidang yang kedua. Kali ini ia dihadiri oleh 700 orang sami dan berlangsung selama lapan bulan. Persidangan ini dilakukan kerana ajaran Buddha yang asli sudah ada yang terseleweng. Hal ini kerana ada antara sami yang hadir dalam persidangan kali pertama tidak bersetuju dengan beberapa keputusan sidang pertama itu. Mereka kemudiannya menyebarkan ajaran Buddha tanpa mengikut keputusan sidang pertama. Ajaran ini kemudiannya semakin meluas dan mengancam kelangsungan ajaran Buddha yang asli.
Sekali lagi hadis-hadis Buddha diulangkaji, disampaikan SECARA LISAN dan dihafal oleh para sami. Tidak ada sebarang catatan dibuat. Dakwah disampaikan melalui lisan semata-mata.

PERSIDANGAN KETIGA
Pada tahun 269 SM, Asoka menjadi maharaja yang masyhur. Dia memeluk agama Buddha dan berusaha menyebarkan ajaran ini. Saya berpandangan hal ini ada kaitan dengan politik. Kemungkinan Asoka menjadikan agama sebagai alat untuk mengukuh dan meluaskan pengaruh politiknya.
Ketika itu para sami Buddha sudah berpecah kepada belasan mazhab. Ada antaranya yang bermusuhan. Asoka yang melihat situasi ini boleh melemahkan kekuasaannya berusaha mengadakan sidang kali ke-3. Semua mazhab menghantar sami-sami mereka.
Jika kita perhatikan, sidang ini tidak ubah seperti Sidang Nicea dalam agama Kristian yang diadakan 300 tahun selepas zaman Jesus. Pemerintah pula melihat agama sebagai satu alat untuk tujuan-tujuan politik mereka lalu mereka mengacu agama yang ada mengikut acuan mereka. Kemudian ajaran Jesus yang mereka pilih itu diwartakan sebagai ‘ajaran Jesus’. Mana-mana ajaran yang tidak mereka pilih diwartakan sebagai sesat.
Hal inilah yang berlaku pada zaman Asoka. Mana-mana mazhab Buddha yang tidak dipersetujui pemerintah dikira sebagai sesat. 60,000 daripada penganut ajaran Buddha diwartakan sebagai murtad. Boleh jadi mereka yang 60,000 ini membawa ajaran Buddha yang asal, tidak mustahil. Dalam Persidangan Nicea, penganut ajaran Jesus yang menyembah 1 Tuhan (Unitary) diisytiharkan sesat manakala yang menyembah 3 Tuhan dalam 1 (Trinity) diwartakan sebagai penganut asli.
Dalam persidangan ke-3 ini, sekali lagi ajaran-ajaran Buddha dibincang dan disampaikan secara lisan, dan sudah ada penambahan kepada ‘kitab lisan’ ajaran Buddha. Sebelumnya, sejak zaman Ananda kitab lisan ini mempunyai 2 bahagian sahaja iaitu Sutta dan Winaya. Namun kali ini, Asoka menambahkan satu lagi bahagian iaitu Abhidhamma. Ketiga-tiga bahagian ini menjadi ‘kitab secara lisan’ ajaran Buddha dan dinamakan Tripitaka (Tiga Keranjang). Tidak mustahil juga ajaran-ajaran dalam dua bahagian pertama itu turut dipilih-pilih ataupun diubahsuai.
Secara peribadi, saya berkeyakinan ajaran asli Buddha mula lari daripada yang asalnya secara besar-besaran pada zaman Asoka. Apabila agama dipolitikkan dengan cara yang tidak benar, begitulah jadinya.
Satu perkara yang perlu diberi perhatian, pada zaman ini sudah ada ajaran-ajaran Buddha yang dituliskan tetapi bukan secara keseluruhan. Ada yang ditulis di kepingan-kepingan kayu, batu-batu dan lain-lain. Asoka sendiri mempunyai beberapa tulisan. Ada pendapat mengatakan kitab Tripitaka ditulis secara keseluruhannya pada zaman Asoka selepas perhimpunan ke-3 ini. Namun begitu tidak ada sumber-sumber kukuh untuk mengesahkannya. Apa yang pasti, memang ada orang-orang tertentu yang mencatat ataupun menyimpan sebahagian kecil ajaran Buddha ataupun huraiannya.

PENUTUP BAHAGIAN INI
Setakat ini, kesimpulannya memang ADA KEMUNGKINAN Buddha seorang nabi lagi rasul yang membawa agama tauhid. Namun seperti agama-agama tauhid yang lain (selain Islam), keasliannya tidak terpelihara hingga ke akhir zaman.

'BerTuhankan Allah, Bersyariatkan Syariat Muhammad saw'

No comments:

Post a Comment