Quote by Imam Muhammad Al-Baqir

Knowledge and science is the fruit of paradise; in times of threat it is one's ally, in exile it keeps one company, and in solitude it is one's intimate friend and companion - Quotes By Imam Muhammad Al-Baqir Ibn Ali Zainal Abidin Ibn Al-Hussein Ibn Ali Ibn Abi Talib

14/04/2012

Berjuta-juta orang disusun dalam barisan sekelip mata dengan hanya satu SERUAN!!



Seorang lelaki Amerika (bukan Islam) telah berbincang mengenai Islam dengan seorang Sheikh, apabila dia sedang menonton siaran langsung  solat 'Isyak dari Kaabah ([Masjid al-haram).

Lelaki Amerika begitu kagum bagaimana keadaan masjid yang begitu sesak, lebih daripada 3 juta umat Islam di sana pada malam-malam terakhir bulan Ramadan yang mulia, begitu sesak, begitu teratur.

Shaikh menyoal lelaki bukan Islam: Berapa lama anda fikir masa mereka akan diambil untuk menyusun diri mereka dalam barisan-barisan saf dan mula bersolat?

Beliau menjawab: sekurang-kurangnya 2-3 jam.

Shaikh berkata: tetapi Masjid (MASJIDIL HARAM) Kaabah ialah 4 tingkat!

Lelaki itu berkata: OH, ini akan mengambil masa kira-kira 12.

Shaikh berkata: Cuba anda fikirkan, mereka adalah pelbagai bangsa, pelbagai bahasa, berkumpul di satu tempat untuk menunaikan solat.

Lelaki Amerika berkata: Kemudian Ia MUSTAHIL UNTUK MENYUSUN MEREKA DALAM BARISAN-BARISAN SAF DALAM MASA YANG SINGKAT DENGAN APA CARA SEKALIPUN!!

Kemudian ketika waktu solat telah tiba , dan Imam masjidil haram, Shaikh Sudais Makkah berdiri dan berkata (ESTAWOO)yang bererti  "Susun dirimu!"

Dan dalam masa beberapa saat, seluruh senario berubah dan seramai 3 juta orang Islam mengatur diri mereka dalam barisan yang teratur dalam sekelip mata, lalu lelaki Amerika merenung skrin TV sejenak, dan kemudian berkata!:

Asy-HADU AN LA ilaha illa ALLAH WA ANNA MOHAMMADAN RASOOLOLLAH (Saya naik saksi bahawa tidak ada sesiapapun yang layak daripada disembah melainkan ALLAH, dan aku menjadi saksi bahawa Nabi Muhammad adalah Rasullullah)

Allahu Akbar!!

Sesungguhnya Islam adalah Agama yang paling cantik ... Semoga Allah sentiasa menjadikan kita Kuat. Lihatlah keajaiban solat, pelbagai bangsa dengan pelbagai bahasa seramai berjuta-juta orang boleh disusun dalam waktu yang singkat dengan hanya satu seruan!!


No comments:

Post a Comment