Saya ingin berkongsi fatwa Shaikh al-Uthaimin. Suka
diingatkan beliau berpegang bahawa kafir jika meninggalkan solat dengan
sengaja. Jadi beliau menyimpulkan puasa orang yang tidak solat, tidak sah.
Sifirnya mudah, amalan orang kafir, semuanya tidak sah. Teruskan membaca agar
kita dapat memahami betapa besarnya dosa meninggalkan solat.
------------
Syaikh Muhammad bin Sholih Al 'Utsaimin -rahimahullah-
pernah ditanya: "Apa hukum orang yang berpuasa namun meninggalkan
solat?"
Beliau rahimahullah menjawab:
"Puasa yang dilakukan oleh orang yang meninggalkan
solat tidaklah diterima kerana orang yang meninggalkan solat adalah kafir dan
murtad. Dalil bahawa meninggalkan shalat termasuk bentuk kekafiran adalah
firman Allah Ta'ala,
فَإِنْ تَابُوا وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ
وَآَتَوُا الزَّكَاةَ فَإِخْوَانُكُمْ فِي الدِّينِ وَنُفَصِّلُ الْآَيَاتِ لِقَوْمٍ
يَعْلَمُونَ
"Jika mereka bertaubat, mendirikan solat dan menunaikan
zakat, maka (mereka itu) adalah saudara-saudaramu seagama. Dan Kami menjelaskan
ayat-ayat itu bagi kaum yang mengetahui." (Qs. At Taubah [9]: 11)
Alasan lain adalah sabda Nabi shallallahu 'alaihi wa sallam,
بَيْنَ الرَّجُلِ وَبَيْنَ الشِّرْكِ وَالْكُفْرِ
تَرْكُ الصَّلاَةِ
"Pembatas antara seorang muslim dengan kesyirikan dan
kekafiran adalah meninggalkan solat." (HR. Muslim no. 82)
Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam juga bersabda,
الْعَهْدُ الَّذِى بَيْنَنَا وَبَيْنَهُمُ
الصَّلاَةُ فَمَنْ تَرَكَهَا فَقَدْ كَفَرَ
"Perjanjian antara kami dan mereka (orang kafir) adalah
mengenai solat. Barangsiapa meninggalkannya maka dia telah kafir." (HR.
Ahmad, At Tirmidzi, An Nasa'i, Ibnu Majah. Dikatakan shahih oleh Syaikh Al
Albani)
Pendapat yang mengatakan bahawa meninggalkan solat merupakan
suatu kekafiran adalah pendapat majoriti sahabat Nabi bahkan dapat dikatakan
pendapat tersebut adalah ijma' (kesepakatan) para sahabat.
'Abdullah bin Syaqiq –rahimahullah- (seorang tabi'in yang
masyhur) mengatakan, "Para sahabat Nabi shallallahu 'alaihi wa sallam
tidaklah pernah menganggap suatu amalan yang apabila seseorang meninggalkannya
akan menyebabkan dia kafir selain perkara solat." [Perkataan
ini diriwayatkan oleh At Tirmidzi dari 'Abdullah bin Syaqiq
Al 'Aqliy; seorang tabi'in. Hakim mengatakan bahawa hadits ini bersambung
dengan menyebut Abu Hurairah di dalamnya. Dan sanad (periwayat) hadits ini
adalah shohih. Lihat Ats Tsamar Al Mustathob fi Fiqhis Sunnah wal Kitab, hal.
52, -pen]
Oleh karena itu, apabila seseorang berpuasa namun dia
meninggalkan solat, puasa yang dia lakukan tidaklah sah (tidak diterima).
Amalan puasa yang dia lakukan tidaklah bermanfaat pada hari kiamat nanti.
Oleh sebab itu, kami katakan, "Solatlah kemudian
tunaikanlah puasa." Adapun jika engkau puasa namun tidak solat, amalan
puasamu akan tertolak kerana orang kafir (disebabkan meninggalkan solat) tidak
diterima ibadah daripadanya.
[Sumber: Majmu' Fatawa wa Rosa-il Ibnu 'Utsaimin, 17/62, Asy
Syamilah]
Bukanlah tujuan tulisan ini untuk menghukum orang lain
kafir, atau puasa orang lain tidak sah. Sebaliknya ia satu muhasabah kepada
diri kita. Ulama hanya khilaf kafir atau tidak, tetapi mereka tidak khilaf ia satu
dosa yang SANGAT besar.
Ambillah pengajaran daripada artikel ini untuk kebaikan kita
semua
No comments:
Post a Comment