Quote by Imam Muhammad Al-Baqir

Knowledge and science is the fruit of paradise; in times of threat it is one's ally, in exile it keeps one company, and in solitude it is one's intimate friend and companion - Quotes By Imam Muhammad Al-Baqir Ibn Ali Zainal Abidin Ibn Al-Hussein Ibn Ali Ibn Abi Talib

07/08/2013

Perkara sedih yg tak berguna di hari raya.....

PERKARA-PERKARA SEDIH HARI RAYA (1 SYAWAL) DI MALAYSIA YANG TAK BERMANFAAT



1. Bersedih tak dapat balik kampung di hari raya padahal setiap bulan balik ke kampung. Bila cuti panjang, boleh pula bercuti melancong dengan kawan-kawan tak sedih pula tak bawa orang kampung bersama.

2. Bersedih tak dapat makan kuih raya. Tipu betul, banyak kot penjual kuih raya tak dapat habiskan stok kuih raya.

3. Bersedih tak dapat duit raya. Nak duit, kerjalah. Ambil upah jahit langsir ke apa ke. Orang Islam kena rajin kerja supaya kita dapat banyak sedekah bukan banyak minta sedekah.

4. Bersedih beraya di tempat kerja. Berhentilah kerja tu kalau kerja tu bukan ibadah yang diredhai Allah. Carilah tempat kerja yang boleh jadi ibadah yang diredhai Allah supaya beraya di tempat kerja pun masih tetap syukur dapat beribadah.

5. Bersedih tak ada baju raya. Makaihh.. selama ni kau pakai baju ke tak? Baju raya adalah baju yang terbaik di kalangan baju-baju yang kita ada. Kalau selama ini memang tak pakai baju, memang betullah tak ada baju raya.

6. Bersedih tak dapat berhari raya. Ya Allah.. semua orang dapat berhari raya, sebab hari raya jatuh pada 1 Syawal dan semua orang dapat hari 1 Syawal tu, kecuali orang yang meninggal dunia sebelum 1 Syawal dan orang yang tak pergi solat hari raya.

dan lain-lain lagi.

Kesedihan sebenar-benarnya apabila kita sedih tak dapat melaksanakan ibadah yang terbaik di bulan Ramadhan dan berasa takut kitalah yang diaminkan oleh Nabi s.a.w yang disebut dalam sebuah hadis:

"Sesungguhnya Jibrail a.s telah membisikkan (doa) kepadaku, katanya: Celakalah orang yang mendapati bulan Ramadhan tetapi dosanya tidak juga diampuni. Lalu aku pun mengaminkan doa tersebut...."

Hadis Riwayat Bazzar dalam Majma’uz Zawaid 10/1675-166, Hakim 4/153 disahihkannya dan disetujui oleh Imam Adz-Dzahabi dari Ka’ab bin Ujrah, diriwayatkan juga oleh Imam Bukhari dalam Adabul Mufrad no. 644 (Shahih Al-Adabul Mufrad No.500 dari Jabir bin Abdillah)

Semoga Allah mengampuni atas dosa dan kelalaian kita. Semoga kita terus membaiki diri mulai saat ini hingga bertemu Ramadhan-ramadhan akan datang dan hingga nyawa kita diambil kembali oleh Allah. Ameen.


Banyakkanlah bertakbir di hari raya. Hari Raya ('id), hari untuk kita membesarkan Allah s.w.t dan bertawadhuk atas kesatuan ukhuwah islamiyah. Senyum dan ucapkanlah doa apabila bertemu saudara, "taqabbalaLlah minna wa minka" (semoga Allah menerima amalan kami dan kamu). Itu ucapan sebenar hari raya.

1 comment:

  1. Salam Aidilfitri...terima kasih di atas perkongsian ilmu yang sangat berharga ini...100% like...

    ReplyDelete