Quote by Imam Muhammad Al-Baqir

Knowledge and science is the fruit of paradise; in times of threat it is one's ally, in exile it keeps one company, and in solitude it is one's intimate friend and companion - Quotes By Imam Muhammad Al-Baqir Ibn Ali Zainal Abidin Ibn Al-Hussein Ibn Ali Ibn Abi Talib

18/08/2013

Apakah kita masih tidak peduli??

Bila melihat keadaan di Mesir teringat seorang alim/guru saya yang telah meninggal dunia pernah menangis sepanjang malam berdekatan maqam Nabi saw dan berdoa ya Allah saudara kami dilanda musibah .Kami tidak buat apa-apa.



Wahai Nabi saw yang amat kucintai Kami malu dengan mu saudara kami dilanda kesusahan, kami tidak buat apa-apa.

Di zaman Nabi saw seorang Islam mati mereka dilanda kesedihan. Sehingga hampir mati masih beri air pada saudara islam yang lain. Ribuan orang mati di Mesir dan kami masih lena tidur dan makan sedap. Kami punya rumah besar, kereta besar, gaji besar, baju mahal tapi tidak buat apa-apa untuk bantu saudara kami.

Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim..Tuhan kami yang berkuasa atas segala sesuatu. Cucuri rahmat yang melimpah ke atas Nabi yang kami cintai yang telah meninggalkan amanah ini.

selamatkanlah saudara kami yang beriman di Mesir. Kuatkan kaki mereka terhadap musuh
Ya Allah Tuhan kami, kami hambamu yang zalim, jahil, berdosa kerana tidak bangunkan Islam ini.

Ya Allah kasihanilah saudara kami di Mesir. Selamatkanlah semua pejuang agamaMu dan keluarga mereka. Peliharalah anak-anak mereka yang masih kecil. Wanita yang lemah dikalangan mereka. Orang Islam yang tua.

Ya Allah kami banyak buat dosa. Ya Allah kami menangis melihat saudara kami. Ya Allah berilah kemenangan, keselamatan, kejayaan buat pejuang agamaMu.

Ada juga orang masih tak faham kenapa kita mendoakan orang2 yang menderita di sana. Ada yang bagi alasan 'tiada kaitan'. Tapi bila diorang yang kena musibah, merayu2 minta tolong doakan.

Saudara seagama. Tak kisah jauh atau dekat. Bantulah mereka. Sekurang-kurangnya doa.

Sabda Nabi Muhammad SAW. yang bermaksud:


“Tidak sempurna iman seseorang itu selagi dia tidak mengasihi saudaranya sebagaimana ia mengasihi dirinya sendiri.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)

No comments:

Post a Comment