Quote by Imam Muhammad Al-Baqir

Knowledge and science is the fruit of paradise; in times of threat it is one's ally, in exile it keeps one company, and in solitude it is one's intimate friend and companion - Quotes By Imam Muhammad Al-Baqir Ibn Ali Zainal Abidin Ibn Al-Hussein Ibn Ali Ibn Abi Talib

07/08/2013

Kesedihan berpisah dengan ramadhan...

Saya teringat semasa masih berada di alam persekolahan. Masa itu, saya suka menghabiskan banyak masa di sebuah masjid berdekatan rumah, terutamanya ketika pulang bercuti dari asrama.



Di masjid itu juga terdapat beberapa kenalan yang selalu beri'tikaf di sana.

Suatu waktu, saya dilanda perasaan kesedihan di penghujung salah satu dari bulan Ramadhan yang telah bertamu di dalam salah satu dari bilah-bilah tahun yang meniti usia persekolahan saya. Saya kesedihan kerana merasa telah gagal merebut masa-masa berharga sepanjang bulan Ramadhan itu.

Pada awalnya, saya telah berazam untuk menjadikan Ramadhan tahun itu, titik tolak perubahan diri saya. Bila tersedar, Ramadhan hanya tinggal beberapa hari sahaja lagi dan tak banyak saya dah buat dek kelekaan; juga rasanya, tak ada perubahan pun yang berlaku ke atas diri saya, maka saya berasa amat sedih.

Apa yang saya lebih bimbang adalah jika Ramadhan itu adalah yang terakhir untuk saya.

Rupa-rupanya kesedihan saya ini, dikesan oleh seorang rakan yang sama-sama sering beri'tikaf di masjid itu, cuma usianya lebih tua beberapa tahun dari saya.

Setelah beberapa kali dipujuk, saya akhirnya menceritakan kepadanya apa yang terperap di hati.

Rupa-rupanya, tidak sia-sia saya mengadu kepadanya. Walau pun hanya seorang penghantar surat di sebuah syarikat yang beroperasi di kawasan berdekatan, dia memberikan saya suatu jawapan yang sangat berharga.

"Dik," dia memulakan kata selepas saya habis berbicara.

Dia menyambung; "Sejujurnya, abang pernah alami apa yang adik lalui ini. Tetapi abang berfikir secara positif. Ramadhan sememangnya bulan yang amat istimewa. Jika kita terlepas untuk mendapatkan kebaikan di'dalam'nya, ambil kekuatan 'daripada'nya. Ramadhan ada kekuatan dan salah satunya adalah kenangannya. Simpan kenangan Ramadhan itu dan jadikan ia suatu keazaman. Mengadulah kepada tuan punya Ramadhan bahawa kita teramat sesal kerana telah membiarkan Ramadhan berlalu; bukan sahaja tanpa layanan yang baik, malah di'sapa' pun tidak. Buktikan kepadaNya betapa bersungguhnya sesalan kita itu dengan mengubah diri kita menjadi hamba yang soleh untuk sebelas bulan yang akan datang. Mohon bersungguh dari Tuan Punya Ramadhan untuk diizin bertemu Ramadhan yang akan datang. Katakan kepada Tuan Punya Ramadhan itu bahawa kita akan benar-benar memesrai Ramadhan, andai direstu pertemuan yang akan datang. Berdoalah dan terus berdoa..."

Begitulah, si penghantar surat ini; dengan agak panjang dan dengan bahasa yang tidak tersusun sebenarnya; namun diungkapkanya dari telaga hatinya dan dengan ber'gayung'kan pengalaman.

Saya kongsikan kenangan ini, di penghujung gerabak Ramadhan tahun ini; buat mereka yang mungkin perlu merawat hati di saat-saat perpisahan ini.


Saat-saat di mana, Ramadhan sedang melambai-lambai pergi, meninggalkan kita...

No comments:

Post a Comment