Quote by Imam Muhammad Al-Baqir

Knowledge and science is the fruit of paradise; in times of threat it is one's ally, in exile it keeps one company, and in solitude it is one's intimate friend and companion - Quotes By Imam Muhammad Al-Baqir Ibn Ali Zainal Abidin Ibn Al-Hussein Ibn Ali Ibn Abi Talib

06/04/2012

Kejujuran Rasullullah S.A.W.



“Jangan buang masa. Lebih baik kita kejar Muhammad. Tujuan utama kita membunuh Muhammad, bukan Ali,” kata Abu Lahab sambil mengajak mereka keluar dari rumah itu bagi mengejar Muhammad.

“Tunggu dulu!” teriak Umaiyah bin Khalaf pula.

“Semasa menggeledah tempat tidur Muhammad, aku terjumpa banyak barang berharga yang ditinggalkan oleh Muhammad. Mari kita ambil barang-barang itu,”

“Semua barang-barang itu bukan kepunyaan Muhammad. Dia menitipkan kepada saya untuk dipulangkan semula kepada tuannya,” kata Ali pula.

“Dia bohong!” sanggah Umaiyah.

“Benar kata Ali,” kata Abbas pula yang baru sampai di situ. “Walau kamu membenci Muhammad tetapi masih ramai yang percaya kepada kejujurannya. Mereka menyerahkan harta mereka kepada Muhammad untuk dijaga.”

“Sekiranya Muhammad mahu, dia boleh membawa lari semua barang berharga itu ke Yathrib dan dia boleh hidup senang lenang di sana. Tetapi Nabi Muhammad itu seorang yang jujur. Walau dia dihalau dari tanah airnya sendiri namun dia masih bersikap jujur. Dia titipkan semua harta itu kepada saya bagi diserahkan semula kepada tuannya,” kata Ali bin Abi Talib pula.


No comments:

Post a Comment