Quote by Imam Muhammad Al-Baqir

Knowledge and science is the fruit of paradise; in times of threat it is one's ally, in exile it keeps one company, and in solitude it is one's intimate friend and companion - Quotes By Imam Muhammad Al-Baqir Ibn Ali Zainal Abidin Ibn Al-Hussein Ibn Ali Ibn Abi Talib

22/01/2013

Pekerjaan yang sia-sia dan merugikan!!





Di Madinah ada seorang pelawak terkenal. Seperti biasa, aktiviti hariannya ialah membuat semua orang ketawa. Namun ia sendiri berkata, “Aku tidak pernah boleh membuat lelaki itu (Ali bin Husain, yakni Imam Ali Zainal Abidin, cicit Rasulullah S.A.W) tertawa.”

Pada suatu hari sang imam berjalan bersama dua pembantunya. Pelawak itu datang menarik aba’ah (sejenis selendang) yang dikenakan Imam as-Sajjad di bahunya lalu melemparnya ke tanah dan lari. Beliau tidak terlalu ambil peduli hal itu. Imam bertanya pada pembantunya, “Siapakah orang itu?” Mereka menjawab, “Seorang pelawak yang dengan pekerjaannya ia membuat orang lain tertawa.” Lalu Imam berkata, “Katakanlah kepadanya, bahwa pada suatu hari Allah Swt akan menyedarkan orang-orang yang melakukan perbuatan tak berguna bahawa dirinya sungguh dalam kerugian yang besar.”

No comments:

Post a Comment