Quote by Imam Muhammad Al-Baqir

Knowledge and science is the fruit of paradise; in times of threat it is one's ally, in exile it keeps one company, and in solitude it is one's intimate friend and companion - Quotes By Imam Muhammad Al-Baqir Ibn Ali Zainal Abidin Ibn Al-Hussein Ibn Ali Ibn Abi Talib

11/09/2012

Asal-usul bacaan dalam solat


Dari Ali bin Abi Thalib, bahawa Rasulullah jika melakukan solat beliau membaca: Aku hadapkan wajah ku pada Tuhan yang menciptakan langit dan bumi dengan condong kepada agama Islam dan aku tidak termasuk golongan orang-orang yang musyrik, sesungguhnya solat ku, ibadah ku, hidup ku dan mati ku kerana Allah Tuhan semesta alam, tidak ada sekutu bagiNya, dan dengan demikian aku diperintah dan aku termasuk golongan orang-orang muslim.

Wahai Allah Engkau adalah Raja, tiada Tuhan selain Engkau. Engkau adalah Tuhan ku dan aku adalah hamba-Mu, aku telah menganiaya diri ku dan aku mengakui dosa ku, ampunilah dosa-dosa ku semuanya. Sesungguhnya tidak ada yang dapat mengampuni dosa selain Engkau tunjukkan aku kepada akhlak yang terpuji kerana tidak ada yang dapat menunjukkan kepada akhlak yang terpuji selain Engkau. Hindarkan aku dari akhlak yang jelek tidak ada yang dapat menghindarkan akhlak yang jelek dari ku selain Engkau, aku beriman kepadaMu, maka Suci Engkau dan Maha Tinggi Engkau, aku memohon ampunan kepada Mu dan aku bertaubat kepada Mu.

Lalu jika Beliau rukuk beliau membaca: Wahai Allah hanya kepada Mu aku rukuk dan kepada Mu aku beriman dan kepada Mu aku tunduk, pendengaran ku, penglihatan ku, otak ku, tulang ku dan urat saraf ku tunduk kepada Mu.

Lalu jika mengangkat kepalanya beliau: Wahai Allah Tuhan kami hanya bagiMu segala puji yang memenuhi langit, bumi dan antara keduanya dan memenuhi apa saja yang Engkau kehendaki.

Lalu jika beliau sujud beliau membaca: Wahai Allah hanya kepada Mu aku bersujud dan hanya kepada Mu aku tunduk, wajah ku bersujud kepada Tuhan yang menciptakannya, membentuknya dan yang memecah pendengarannya dan penglihatannya. Maha suci Allah sebaik-baik Pencipta.

Kemudian akhir doa yang beliau baca antara tasyahud dan salam: Wahai Allah ampunilah dosa-dosa ku yang telah lalu mahupun yang akan datang, dosa-dosa yang aku rahsiakan mahupun dosa-dosa yang aku tampakkan dan dosa-dosa yang Engkau lebih mengerti dari pada ku,Engkaulah Zat yang mendahulukan dan Zat yang mengakhirkan, tidak ada Tuhan selain Engkau.

Sunan At-Tirmidzi Jilid 5. Hadith Nombor 3481.


1 comment: