Quote by Imam Muhammad Al-Baqir

Knowledge and science is the fruit of paradise; in times of threat it is one's ally, in exile it keeps one company, and in solitude it is one's intimate friend and companion - Quotes By Imam Muhammad Al-Baqir Ibn Ali Zainal Abidin Ibn Al-Hussein Ibn Ali Ibn Abi Talib

13/03/2012

Pemuda Islam Tonggak Agama

Petikan dari buku 'Sehingga Pemuda Mengerti' karya almarhum Dr. Abdullah Nasih Ulwan.

Pemuda Tonggak Agama.

'Ketahuilah Wahai pemuda, bahawa kelompok orang-orang beriman yang markasnya terletak di Darul Arqam (Di Mekah, ketika zaman Nabi)  dan yang kemenangan Islam wujud hasil usaha tangan-tangan mereka adalah para PEMUDA. Rasullullah S.A.W. ketika diutus berusia 40 tahun; Saidina Abu Bakar lebih muda 3 tahun dari baginda; Umar Al-Khattab 27 tahun; Uthman Affan lebih muda dari Rasullullah S.A.W. dan Ali Ibn Abi Talib lebih muda dari kesemuanya. Begitu juga dengan Abdullah bin Mas'ud, Abdurrahman bin Auf, Al-Arqam bin abi arqam, Said bin Zaid, Bilal bin Rabah Ammar bin Yasir dan berpuluh yang lainnnya malah beratus-ratus semua mereka adalah pemuda.


Para pemuda itulah yang memikul beban dakwah.Mereka itulah yang dengan penuh sabar mengalami seksaan dan mahu berkorban demi dakwah.Mereka bekerja gigih siang dan malam, mereka sebarkan Islam dan wujudkan Islam dengan segala kekuatan demi terbentuknya negara dan kekuasaan Islam, pemerintahan dan kepimpinan kaum muslimin itu. Mereka tundukkan 2 kuasa besar ketika itu Rom dan Parsi dan kekuasaan mereka membentang sampai ke negeri sindh (India) di timur ke negeri Caspia, Armenia dan Rusia di utara dan masuk pula ke Syam,Mesir dan Libya dan daerah2 afrika lainnya.Itu semua terjadi dalam tempoh 35 tahun sehingga seorang khalifah Islam Harun Ar-Rashid dapat menggambarkan keluasan dunia Islam itu maka dia berbicara dengan awan yang melaluinya katanya : ' Turunlah di mana engkau suka, limpahanmu akan sampai kepada kami'.



No comments:

Post a Comment