Quote by Imam Muhammad Al-Baqir

Knowledge and science is the fruit of paradise; in times of threat it is one's ally, in exile it keeps one company, and in solitude it is one's intimate friend and companion - Quotes By Imam Muhammad Al-Baqir Ibn Ali Zainal Abidin Ibn Al-Hussein Ibn Ali Ibn Abi Talib

20/03/2012

Dimuliakan ALLAH hanya kerana kertas bertuliskan Bismillahirrahmanirrahim


HANYA KERANA KALIMAH BISMILLAHIRROHMANIRROHIM

Bisyr al-Hafi, seorang yg suka hidup berfoya-foya dan penuh dengan maksiat. Pada suatu hari disaat dia mabuk dia menemui secarik kertas bertuliskan

"Bismillahirrohmanirrohimm"

yg telah terinjak-injak dengan kaki dan kotor. Ia kemudian memungutnya, membersihkannya, dan entah mengapa ia ingin memuliakan kertas itu sehingga ia membeli wangian dan mencalitkannya pd kertas itu dan disimpan dgn baik di rumahnya.

Malam harinya seorang sufi bermimpi diperintah menyampaikan pesan kpd Bisyr. Isi pesan tersebut:

"Engkau telah mengharumkan nama-Ku, maka Aku akan mengharumkanmu. Engkau telah memuliakan nama-Ku, menyucikan nama-Ku. maka Aku akan memuliakan dan menyucikanmu. Demi kekuasaan-Ku, sungguh Aku akan mengharumkan namamu di dunia dan akhirat kelak".

Ahli sufi tersebut bermimpi hal yg sama sampai tiga kali. Kemudian dia menyampaikan pesanan tersebut kpd Bisyr. Bisyr pun menjerit dan menangis, ia pun meninggalkan maksiat dan akhirnya beliau menjadi ahli sufi.

Hanya karena menyimpan kertas 'bismillah', Allah mengagungkan nama hamba-Nya di dunia akhirat, apalagi hamba yg selalu berzikir, membaca Al-Quran dan menyimpannya dgn baik!!??

No comments:

Post a Comment