Quote by Imam Muhammad Al-Baqir

Knowledge and science is the fruit of paradise; in times of threat it is one's ally, in exile it keeps one company, and in solitude it is one's intimate friend and companion - Quotes By Imam Muhammad Al-Baqir Ibn Ali Zainal Abidin Ibn Al-Hussein Ibn Ali Ibn Abi Talib

08/03/2013

Usrah syok sendiri atau usrah kerana ALLAH?



:: USRAH ::



Usrah bukannya bermaksud "Aku dan geng aku sahaja". Tapi bermakna, "Aku, geng aku, dan geng orang lain ajak join sekali."

Kalau "aku dan geng aku sahaja", tu bukan 'bulatan gembira' tapi 'bulatan ko syok sendiri dengan geng ko je. ko gelak gembira lompat2 pegang tangan main pusing2 dalam bulatan dengan geng ko je.'

Sebab apa usrah tidak berkesan? Sebab dari dulu pun geng dia. Geng kopiah dengan geng kopiah. Geng dakwah dengan geng dakwah. Geng Islamik dengan geng Islamik. Geng tudung labuh dengan gengnya. Geng purdah dengan gengnya. Balik-balik geng yang sama. Tak ada muka baru.

Kalau nak usrah tu, janganlah duk main geng sangat. Jangan pilih bulu, misalnya "Dia ni tak boleh ni masuk usrah kita, dia pakai jeans pakai shirt tudung singkat je.."

Usrah adalah buat orang lain macam keluarga kita, layan dengan baik, kongsi pendapat dan pandangan, ko betulkan aku, aku betulkan ko, ko nasihat aku, aku nasihat ko, aku berlapang dada, ko berlapang dada.

Usrah, bukannya nak tubuh geng. :)

No comments:

Post a Comment