Quote by Imam Muhammad Al-Baqir

Knowledge and science is the fruit of paradise; in times of threat it is one's ally, in exile it keeps one company, and in solitude it is one's intimate friend and companion - Quotes By Imam Muhammad Al-Baqir Ibn Ali Zainal Abidin Ibn Al-Hussein Ibn Ali Ibn Abi Talib

09/06/2013

Petua Untuk Mengatasi Mabuk Cinta

Petua Untuk Mengatasi Mabuk Cinta



a. Berusaha ikhlas dalam beribadah - Jika seseorang benar-benar ikhlas menghadapkan diri pada Allah, maka Allah akan menolongnya dari penyakit rindu dengan cara yang tidak pernah terdetik di hati sebelum ini. Cinta pada Allah dan nikmat dalam beribadah akan mengalahkan cinta-cinta lainnya. Syaikhul Islam Ibnu Taimiyah mengatakan, “Sungguh, jika hati telah merasakan manisnya ibadah kepada Allah dan ikhlas kepada-Nya, niscaya ia tidak akan menjumpai hal-hal lain yang lebih manis, lebih indah, lebih nikmat dan lebih baik daripada Allah. Manusia tidak akan meninggalkan sesuatu yang dicintainya, melainkan setelah memperoleh kekasih lain yang lebih dicintainya. Atau karena adanya sesuatu yang ditakutinya. Cinta yang buruk akan bisa dihilangkan dengan cinta yang baik. Atau takut terhadap sesuatu yang membahayakannya.”

b. Memohon pada Allah - Ketika seseorang berada dalam kesempitan dan dia bersungguh-sungguh dalam berdo’a, Allah akan mengabulkan do’anya. Termasuk di antaranya apabila seseorang memohon pada Allah agar dilepaskan dari penyakit rindu dan asmara yang bagikan mengoyak-ngoyak hatinya. Penyakit yang menyebabkan dirinya gundah gulana, sedih dan sengsara.

c. Sibukkan diri dengan aktiviti – Jika anda duduk diam sahaja dan asyik termenung sahaja, biasanya anda akan lebih mudah untuk berangan memikirkan orang yang anda cintai. Tetapi jika anda sibuk dengan sesuatu aktiviti, fikiran kusut akan mudah lenyap begitu sahaja. Ibnul Qayyim pernah menasihati seorang sufi yang ditujukan pada Imam Asy Syafi’i. Dia berkata, “Jika dirimu tidak tersibukkan dengan hal-hal yang baik (haq), pasti akan tersibukkan dengan hal-hal yang sia-sia (batil).”


d. Jangan dengar muzik bercorak cinta atau merayu-rayu - Nyanyian dan filem-fielm percintaan akan membuat anda berasa lebih rindu pada pada orang yang anda cintai. Apalagi jika nyanyian tersebut mendayu-dayu pasti akan menggetarkan hati orang yang sedang ditimpa kerinduan. Akibatnya rasa rindu kepadanya semakin memuncak,

No comments:

Post a Comment