Quote by Imam Muhammad Al-Baqir

Knowledge and science is the fruit of paradise; in times of threat it is one's ally, in exile it keeps one company, and in solitude it is one's intimate friend and companion - Quotes By Imam Muhammad Al-Baqir Ibn Ali Zainal Abidin Ibn Al-Hussein Ibn Ali Ibn Abi Talib

14/05/2013

Janggut oh janggut!




tatacara penampilan rasulullah Sepanjang zaman pun still molek di aplikasi



Janggut.. Ohh.. janggut..
Ko cuma segumpal rambut..
Yang berselirat di bawah daguku.
Tapi aku tetap simpan kau..
Bukan sebab aku ingin memachokan diriku..
Tetapi Rasulullah jua menyimpanmu..

"Dari Jabir berkata: Sesungguhnya Rasulullah lebat janggutnya". (Hadis Riwayat Muslim)

Janggut..Ohh janggut..
Mungkin orang yg membelamu rasa rimas..
Tapi aku selesa sebegitu..
ketahuilah gut..
Aku bangga menyimpanmu..
Bukannnya menunjukkan alimlah diriku kerana membelamu..
Tapi penampilan secara sunnah itu pilihanku.
Kerana lelaki Islam sebaiknya begitu..

Diceritakan bahawa seorang lelaki daripada kalangan Majusi datang mengadap Nabi Shallallahu 'alaihi wasallam, dan lelaki ini telah mencukur janggutnya dan memanjangkan misainya. Lalu Baginda bertanya: "Apa (yang engkau lakukan) ini?" Lelaki itu menjawab: "Beginilah ajaran agama kami". Kemudian Baginda berkata: "Akan tetapi dalam agama kami (Islam), kami memotong misai dan membiarkan janggut kami panjang. "
(Hadits riwayat Ibnu Abu Syaibah)

Janggut Ohh janggut..
Mungkin aku akan nampak tua kalo berjanggut..
dan mungkin wajahku tidak sesuai untuk berjanggut..
Tapi..Ketahuilah gut,
Aku tidak pernah menilai diriku dengan penilaian orang lain padaku..
Aku bangga aku menyimpanmu Gut,
Kerana penampilan itu yg membezakan aku dan lelaki bukan Islam yg lain..

"Abdullah bin Umar berkata: Bersabda Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa-sallam: Janganlah kamu menyerupai orang-orang Musyrikin, peliharalah janggut kamu dan tipiskanlah misai (kumis) kamu".Hadis Riwayat Bukhari, Muslim dan Al-Baihaqi

Janggut oh janggut..
Aku tahu kumpulan korea tidak berjanggut..
Aku tahu mereka macho dan digilai wanita..
aku tahu jua si Justin Bieber baby face itu jua digilai wanita..
Kerana mereka jambu, maka mereka tidak berjanggut.. *=.=''*
Tapi aku yakin sunnah ku yg sekecil ini bukannya untuk aku digilai..
Bukan sekadar fesyen dan kesesuaiannya di mukaku untuk diperhati..
Cukuplah Allah menyukai amalku ini..

“Dan kamu menyangka suatu (dari Allah) itu ringan (remeh) sahaja, padahal dia pada sisi Allah adalah perkara besar”. (an-Nisa’ 14)

Janggut Ohh janggut..
Mungkin ada yang akan katakan..
"apalah sangat janggut dipertikaikan.."
Tetapi aku yakin Gut,
Sunnah Rasulullah sentiasa hikmah dan mempunyai sebab
Cukuplah kau menjadi saksiku di akhirat
Bahawa aku telah melakukan kebaikan yg kecil di pandangan mereka
secara istiqamah dan taat!!


“SESIAPA YANG TIDAK SUKA TERHADAP SUNNAHKU, MAKA DIA BUKANLAH GOLONGANKU”. (Lihat: Jami’ul Ushul (1/294). Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim dari Anas r.a.)

No comments:

Post a Comment