Quote by Imam Muhammad Al-Baqir

Knowledge and science is the fruit of paradise; in times of threat it is one's ally, in exile it keeps one company, and in solitude it is one's intimate friend and companion - Quotes By Imam Muhammad Al-Baqir Ibn Ali Zainal Abidin Ibn Al-Hussein Ibn Ali Ibn Abi Talib

23/02/2013

Wasiat Raja Iskandar Zulkarnain selepas mati...


Di saat-saat kematiannya, Alexander The Great (Iskandar Zulkarnain) memanggil para jeneral beliau dan memberitahu mereka 3 keinginan utamanya:



1. Para doktor yang terbaik harus memikul dan mengiringi keranda beliau;
2. Kekayaan baginda yang telah terkumpul (wang, emas, batu permata.) Harus ditaburkan sepanjang perarakan ke tanah perkuburan.
3. Tangan-nya harus dilepaskan, dibiarkan tergantung di keranda untuk semua orang melihatnya!

Salah seorang jeneralnya yang terkejut dengan permintaan ini luar biasa bertanya Alexander untuk menerangkan mengenai 3 hajat utamanya ini. Berikut adalah apa yang Alexander the Great telah katakan:

1. Saya mahu doktor yang terbaik untuk membawa keranda saya untuk menunjukkan bahawa, dalam menghadapi kematian, doktor terbaik di dunia pun tidak mempunyai kuasa untuk menyembuhkan;
2. Saya mahu jalan yang akan diliputii dengan harta saya supaya semua orang yang melihat bahawa kekayaan duniawi yang diperolehi dari tanah, tinggal di tanah ...
3. Saya mahu tangan saya untuk berayun kosong, supaya orang ramai memahami bahawa kita datang ke dunia ini dengan tangan kosong dan kita meninggalkan dunia ini dengan tangan kosong selepas khazanah yang paling berharga semua telah habis digunakan, dan itulah MASA.

Kita tidak dapat mengambil kekayaan duniawi ke kubur, walaupun perbuatan baik kita adalah harta yang lebih baik sebagai bekalan selepas mati. MASA adalah harta kita yang paling berharga kerana ia adalah TERHAD. Kita boleh menghasilkan lebih banyak kekayaan, tetapi kita tidak boleh menghasilkan lebih banyak masa. Apabila kita memberi seseorang masa kita, kita sebenarnya memberikan sebahagian daripada kehidupan kita yang kita tidak akan boleh mengambilnya kembali. Masa kita adalah kehidupan kita!

No comments:

Post a Comment