Quote by Imam Muhammad Al-Baqir

Knowledge and science is the fruit of paradise; in times of threat it is one's ally, in exile it keeps one company, and in solitude it is one's intimate friend and companion - Quotes By Imam Muhammad Al-Baqir Ibn Ali Zainal Abidin Ibn Al-Hussein Ibn Ali Ibn Abi Talib

19/05/2012

Gelombang khusyuk dalam solat


Gambar Di Bawah Menunjukkan Graf Ketenangan Gelombang Otak Semasa Khusyuk Dalam Solat

Gelombang pertama adalah semasa biasa dan dalam keadaan sedar

Gelombang kedua dalam keadaan tenang dan gembira.

Gelombang ketiga semasa pemerhatian dan tidur lena.

Gelombang ke empat dalam keadaan berfikir secara mendalam kepada Allah SWT atau Khusyuk.


Mengapa Aku Tuhan?

Mengapa Aku? Aku Hanyalah hambaMu yang lemah dan serba kekurangan
Di saat aku melihat ramainya manusia yang rakus mengejar dunia,
Mengapa Kau pilih aku untuk sibuk mencari redhaMu?
Disaat aku melihat ramainya pemuda yang hilang jati dirinya,
Mengapa Kau pilih aku untuk menjadi insan yang membinanya?
Disaat aku memandang ributnya gelagat manusia berhibur,
Mengapa Kau pilih aku untuk diam ingat padaMu?
Dikala aku merasa teringin untuk merasai nikmat dicinta dan mencinta,
Mengapa Kau pilih aku untuk mencari cintaMu?
Disaat diriku ini terlalu banyak dosa,
Mengapa aku yang kau pilih untuk segera bertaubat?
Disaat ramainya manusia merobohkan agama,
Mengapa aku juga yang Kau pilih sebagai kalangan yang membinanya?
Mengapa aku?
Aku banyak dosa…
Aku banyak maksiat…
Aku banyak ingkar…
Aku bukan orang yang layak!
Tapi mengapa aku dipilih?
Mengapa aku dilahirkan sebagai muslim?
Seingatku… aku tak pernah pun meminta…
Mengapa aku dipilih untuk berdakwah?
Ah… aku bukannya alim. aku bukannya baik.
Aku banyak riak. Aku banyak sombong. Aku banyak dosa!
Tapi Tuhan… mengapa masih aku yang Kau pilih?
Aku mahu, bahkan terlalu mahu jika diriku diazab di dunia ini. Segalanya kerana aku takut. Ya! Aku terlalu takut. Aku takut diazab di akhirat! Diriku tak layak untuk mencium bau syurga!
Tapi Tuhan… aku tak kuat!
Aku lemah…
Dikala ujian dariMu datang…
Aku gagal. Bukan sekali, berkali-kali.
Aku malu Allah…
Aku segan. Aku malu dengan seluruh alam ini.
Disaat diriku dipandang mulia, rupanya di sebaliknya aku hina disisiMu…
Aku tak kuat bahkan terlalu ampuh hatiku…
Tuhan, jawablah… mengapa aku?
Mengapa aku yang Kau pilih?
Tuhan..
aku tak pandai bermadah… juga tidak bijak menyusun kata…
Tapi ketahuilah…
Aku merayu…
Izinkan aku menumpang hidup sekali cuma…
Agar diriku, mampu mencintaiMu.
Terima kasih Tuhan…
kerana memilih aku…
Terima kasih Ya Rabbi.
Dan kini… Hanya diriMu matlamatku.
Sekarang dan selamanya…

No comments:

Post a Comment