Quote by Imam Muhammad Al-Baqir

Knowledge and science is the fruit of paradise; in times of threat it is one's ally, in exile it keeps one company, and in solitude it is one's intimate friend and companion - Quotes By Imam Muhammad Al-Baqir Ibn Ali Zainal Abidin Ibn Al-Hussein Ibn Ali Ibn Abi Talib

26/08/2012

Gaya hidup Rasulullah S.A.W.



Pemakaian Rasulullah SAW:

Nabi Muhammad Sallallahu Alaihi Wasallam walaupun sebagai  pemimpin dunia yang suci dan agung, namun Baginda begitu bersederhana dalam cara pemakaian dan kehidupan bagi seorang insan yang bergelar Rasullullah.

Pakaian:

  1. Menyukai warna hijau dan putih.
  2. Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam memakai Qaba’ (baju luar) dari kain sundusin.
  3. Pakaian yang paling digemari Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam adalah ‘qamis;.
  4. Baginda juga menyukai kain ‘Hibarah’ iaitu kain keluaran Yaman yang terbuat dari kapas.
  5. Mempunyai dua helai pakaian khusus untuk solat Jumaat.
  6. Baginda sering memakai kain sarung, Qithri (selindang) dan penutup badan samada baju kemeja (qamish) atau jubah.
  7. Semua pakaian Baginda tinggi di atas kedua tapak kakinya, kadangkala setengah betis.
  8. Kemeja mengenakan kancing baju.
  9. Kadangkala baginda membuka kancing itu semasa solatnya.
  10. Baginda mempunyai kain selimut yang dicelup dengan kumkuma.
  11. Kadangkala mengerjakan solat dengan berselimut itu saja.
  12. Baginda juga memakai kain bertampal seperti cara pakaian para hamba.
  13. Adakalanya memakai kain sehelai/sarung yang tiada kain lain di atasnya.
  14. Kadangkala diikatkan kedua hujungnya di antara kedua bahunya.
  15. Kadangkala mengimami solat jenazah atau mengerjakan solat di rumah (umpamanya solat malam) dengan cara yang demikian.
  16. Mempunyai baju ‘aba-ah (baju terbuka depannya, dipakai di atas baju lain) yang dibentangkan/dilipat dua lapis untuk Baginda setiap kali berpindah tempat duduk.
  17. Mempunyai pakaian hitam tetapi disedekahkan kepada orang.
  18. Terserlah ketampanan/keputihan kulit baginda apabila memakai pakaian hitam.
  19. Kadangkala mengerjakan solat memakai ‘syamlah’ (kain bulu hitam).
  20. Semasa memakai pakaian baginda berdoa:- “Alhamdulillaahilladzii kasaanii maa uwaarii bihi auratii wa atajammalu bihi fin-naas (Segala pujian bagi Allah yang menganugerahkan kepadaku pakaian yang dengan pakaian itu aku menutup auratku dan aku memperelokkan diriku pada manusia)”.
  21. Memakai dengan memulakan sebelah kanan dan membuka pakaian dengan memulakan sebelah kirinya.
  22. Menyedekahkan pakaian lamanya kepada orang miskin – maksud sabda Baginda – diberikan kerana Allah dan dianugerahkan kebajikan selagi pakaian berkenaan menutup aurat sipenerima samada hidup atau mati.


Cincin

Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam memakai cincin dijari manis dan kelingking.
Baginda tidak pernan memakai cincin di ibu jari, jari tengah dan jari telunjuk.

Cincin Baginda diperbuat dari perak manakala permatanya dari Abessina (Habsyi).

Ukiran yang tertera di cincin Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam adalah ‘Muhammad’ satu baris, ‘Rasul’ satu baris, dan ‘Allah’ satu baris.

Sesungguhnya apabila Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam masuk ke jamban, maka ia melepaskan cincinnya.

Kadangkala baginda keluar dan pada cincinnya terdapat benang terikat untuk mengingatkan baginda terhadap sesuatu.

Baginda mengecapkan surat-surat yang dikirim dengan cincinnya supaya penerima surat berkenaan mengenali baginda.

Serban

Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam memakai ‘qalansuah’ (kupiah); dengan atau tanpa serban.

Dalam urusan rasmi Baginda sering memakai serban berwarna hitam.

Mempunyai serban as-sahab (awan) yang kemudiannya diberikan kepada Sayyidina Ali r.a.

Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam memakai serban dengan memulakan sebelah kanan dan membukanya dengan memulakan sebelah kirinya. Sewaktu berserban, biasanya Baginda Sallallahu Alaihi Wasallam melepaskan hujung serban ke belakang iaitu di antara dua belikat Baginda.

Khuf (sepatu)

Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam menerima hadiah sepasang khuf hitam pekat dari an-Najasyi. Iaitu setokin yang diperbuat dari kulit nipis yang dipakai di musim sejuk.

Ketika memakai khuf, Baginda berwuduk hanya dengan menyapu keduanya (yakni tidak membasuh kaki).

Sandal

Sandal Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam diperbuat daripada kulit dan mempunyai tali qibal dikedua-dua belahnya.

Baginda sering memakai sandal dengan memulainya dari yang sebelah kanan dan bila ia melepaskannya, bermula dari yang sebelah kiri.

Lain-lain Barangan

Mempunyai tikar tidur dari kulit yang sudah disamak yang diisikan kulit kayu kurma yang halus.
Panjang lebih kurang dua hasta. Lebar lebih kurang sehasta sejengkal.

Baginda tidur di atas tikar yang dibawahnya tiada suatupun yang lain.

Nama bendera Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam a: Al-‘Uqab.

Nama untanya: Al-‘Udl-ba, nama kudanya: Al-Duldul, nama kaldainya: Ya’fur. nama kambingnya: ‘Ainah.

Baginda mempunyai tempat bersuci dari tembikar, yang beliau berwudlu padanya dan meminum daripadanya. Maka orang banyak menghantar anak-anaknya yang kecil yang telah berakal. Lalu mereka itu masuk ke tempat Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam. Mereka itu tiada ditolak untuk masuk ke tempat beliau. Apabila anak-anak itu mendapat air pada tempat bersuci tadi, lalu mereka minum. Dan menyapu mukanya dan tubuhnya dengan air tersebut.Mereka itu mencari barakah dengan yang demikian.

22/08/2012

Amalan2 sunnah ketika menyambut bayi yg baru lahir


Panduan untuk ibu bapa mengenai amalan yg patut dilakukan ketika bayi baru lahir:
Sebagai agama yang lengkap lagi sempurna, Islam telah menetapkan beberapa amalan yang patut dilakukan oleh orang tua ketika anak mereka baru dilahirkan. Mudah-mudahan dengan mengikuti panduan-panduan yang telah ditetapkan oleh Islam maka anak-anak atau cucu-cicit kita akan menjadi anak-anak yang soleh. Lebih-lebih lagi kita yang sedang berada di zaman yang serba mencabar ini.
Berikut ini akan dipaparkan beberapa hukum-hakam agama yang berkaitan dengan anak-anak yang baru dilahirkan:
1. Ucapan Bisyarah Atau Tahniah
Umat Islam disunatkan untuk mengucapkan bisyarah (menyampaikan berita yang menggembirakan kepada seseorang) atau mengucapkan tahniah jika ia luput memberi bisyarah, iaitu dengan mendoakan kebaikan untuknya setelah dia mengetahui, khususnya apabila ia akan ataupun sudah mendapat cahaya mata. Faedahnya antara lain supaya rakannya merasa gembira dan menambah erat persahabatan dan silaturrahim.
Di dalam Al-Quran dan dalam Hadis sungguh banyak kisah tentang hal ini, umpamanya Firman Allah (yang bermaksud):
Hai Zakaria, sesungguhnya Kami menyampaikan berita gembira kepadamu akan (beroleh) seorang anak yang namanya Yahya, dan sesungguhnya Kami belum pernah menciptakan orang yang serupa dengan dia. [Maryam 7]
Dalam kitab sirah diriwayatkan bahwa:
“Ketika Nabi (sallallahu alayhi wasalam dilahirkan, Thuaibah (hamba Abu Lahab) telah menyampaikan berita gembira kepada tuannya Abu Lahab bahwa Abdullah telah mendapat seorang anak lelaki. Lalu Abu Lahab pun memerdekakan Thuaibah ketika itu juga kerana merasa sangat gembira dengan berita tersebut. Allah tidak sia-siakan ganjaran itu untuknya”. (Lihat kitab: Tarbiatul Awlad – Nashih ‘Alwany I / 68-69).

2. Ta’zin Dan Iqamah

Dan di antara amalan yang sangat digalakkan Islam ialah mengazankan pada telinga kanan bayi serta mengiqamahkan pada telinga kirinya. Ini berdasarkan dalil hadis bab di atas.
Dan diriwayatkan dari Ibnu Abbas ra bahwa Rasulullah (sallallahu alayhi wasalam) telah mengazankan pada telinga kanannya Al-Hasan Bin Ali pada hari lahirnya dan mengiqamahkan pada telinga kirinya.
Adapun rahasia di balik amalan tersebut ialah sebagaimana dinyatakan dalam kitab: Tuhfatul Maudud, halaman 21:
a. Mengawali pendengaran bayi dengan kalimah Tauhid ketika ia mula-mulamemasuki alam dunia sebagaimana kita juga disuruh mengajarkannya ketika akan keluar daripada alam ini.
b. Mengusir syaitan dan melemahkan tipudayanya.
c. Supaya kita awali dakwah (mengajaknya) ke jalan Allah dan agamaNya mendahului ajakan syaitan. Ini sebagaimana fitrah Allah (tauhid) pada setiap insan sejak lahir lagi sebelum ia diubah oleh syaitan.
Apa yang dinyatakan oleh Ibnu Al-Qayyim di atas menjadi dalil yang sangat besar dan jelas betapa Rasulullah (sallallahu alayhi wasalam) mengutamakan aspek Akidah, Tauhid dan Iman. Dan sekaligus mengusir syaitan dan kehendak hawa nafsu sejak permulaan perjalanan di alam dunia ini lagi.

3. Tahnik
Tahnik maknanya menggosok kunyahan tamar dengan telunjuk kanan pada gusi dan langit-langit bayi yang baru lahir. Gerakan ke kiri dan ke kanan bahagian dalam mulut bayi hendaklah dilakukan dengan lembut sehingga sampai manisan kurma itu ke semua bahagian dalam mulut. Jika tidak ada kurma (tamar), boleh juga digunakan benda-benda manis lainnya seperti madu.
Dan di antara hikmah tahnik ini ialah supaya memperkuat otot-otot mulut, gusi dan langit-langit bayi yang tidak lama kemudian akan menghisap dan menyedut keluar susu ibunya.

Dan adalah afdhal (lebih baik) jika yang melakukan tahnik ini orang yang dipandang lebih taqwa dan lebih soleh sebagai mengambil keberkatan dengan harapan semoga bayi tersebut kelak juga memiliki sifat-sifat yang terpuji. Dan mungkin atas dasar inilah para sahabat banyak yang meminta jasa baik Rasulullah (sallallahu alayhi wasalam) untuk mentahnikkan anak-anak mereka yang baru lahir sebagaimana diberitakan dalam hadis.

4. Tahliq
Tahliq maknanya mencukur habis rambut bayi hingga botak samada bayi lelaki atau bayi perempuan. Sebaiknya tahliq ini dilakukan pada hari yang ketujuh daripada kelahiran. Rambut tersebut hendaklah ditimbang dengan emas atau perak atau wang yang kemudian jumlah itu disedekahkan kepada fakir miskin.
a. Hikmah Kesihatan:
Pencukuran itu dapat memperkuat deria penglihatan, bau dan pendengaran bayi serta dapat menghilangkan keracunan pada pori-pori rambutnya. (Lihat kitab: Tuhfatul Maudud dan Tarbiyah Al-Awlaad).
b. Hikmah Kemasyarakatan:
Bersedekah sejumlah wang yang ditimbang sama berat dengan rambut bayi itu kepada fakir miskin atau sesiapa yang berhak menerimanya mengandungi unsur-unsur kemasyarakatan. Diharapkan semoga setelah bayi itu dewasa kelak ia akan menjadi manusia yang dermawan dan suka menolong anggota masyarakat yang kurang bernasib baik.
Daripada Anas Bin Malik ra katanya: Sesungguhnya Rasulullah (sallallahu alayhi wasalam) menyuruh agar mencukur kepala Hasan dan Husin pada hari ketujuh kelahiran mereka, lalu mereka pun dicukur; dan selanjutnya disedekahkan perak seberat rambut itu.
(HR Yahya Bin Bakir)
Dan dalam hal ini Rasulullah (sallallahu alayhi wasalam) telah melarang Al-Qaza’ iaitu mencukur sebahagian kepala dan meninggalkan sebahagian yang lain.

Daripada Abdullah Bin Umar ra katanya: Rasulullah (sallallahu alayhi wasalam) telah melarang daripada Al-Qaza’. (HR Bukhari dan Muslim)

Al-Qaza’ mencakupi empat jenis:
i. Menggunting rambut bayi sejemput sini dan sejemput sana (tidak teratur)
ii. Menggunting atau mencukur bahagian tengah kepala bayi dan membiarkan rambut bahagian tepi kiri dan tepi kanannya.
iii. Menggunting atau mencukur bahagian tepi kiri dan kanan, tetapi membiarkan bahagian tengahnya.
iv. Menggunting atau mencukur bahagian depan kepala bayi dan membiarkan bahagian belakangnya atau sebaliknya (jambul)

Kesimpulan:
1. Di antara amalan yang digalakkan oleh Islam ketika bayi baru lahir ialah: (Bisyarah atau Tahniah, Azan dan Iqamah, Tahnik dan Tahliq.

2. Walaupun amalan di atas hanya sunat hukumnya, namun umat Islam tidak wajar mengabaikannya. Lebih-lebih lagi dalam menghadapi dunia yang serba mencabar ini. Semoga dengan melakukan sunah-sunah Nabi tersebut anak-anak kita akan menjadi anak-anak yang soleh dan dilindungi Allah.

3. Segala panduan-panduan yang datang daripada Rasulullah (sallallahu alayhi wasalam) pasti baik. Termasuklah bagaimana cara kita membentuk anak sejak kecil lagi agar mereka menjadi anak-anak yang soleh.


17/08/2012

Kelebihan solat terawih : merawat mati pucuk


Malam ni mungkin malam terakhir kite mengerjakan solat terawih, jgn lepaskan peluang beribadah, kerana ibadah solat ada unsur penyembuh..



Solat terawih rawat mati pucuk?

Sekarang kita berada pada malam 10 terakhir Ramadan. Sejak zaman budak-budak, kita selalu diperingatkan bahawa antara malam-malam terakhir bulan ini, ada malam Lailatul Qadr. Orang kita sebut malam tujuh likur. Ustaz-ustaz juga selalu peringatkan, ibadah pada malam-malam terakhir Ramadan ini harus dilipatgandakan.

"Moga-moga kita akan dapat malam Lailatul Qadr," kata mereka. Eloklah diperingatkan begitu, sebab sebagaimana yang kita sedia tahu, sekarang masjid dan surau sudah tidak sesendat minggu pertama puasa dahulu. Saya masih ingat pada minggu pertama Tarawih tahun lepas, saya pernah berkejar dari surau ke masjid oleh kerana surau yang hampir dengan rumah saya sudah terlalu sendat.

Tetapi apabila masuk minggu kedua, lebih-lebih lagi ketiga dan keempat, gajah pun muat kalau hendak dibawa masuk. Walaupun ada orang mungkin akan mempertikaikan, saya mahu ulang siar laporan kajian seorang profesor di Universiti Malaya mengenai hikmah solat yang bukan sahaja boleh menguatkan lagi kerohanian seseorang malahan juga boleh membantu lelaki menguatkan tenaga batin.

Dalam laporan itu, pakar bioperubatan, Profesor Madya Dr Fatimah Ibrahim mendedahkan daripada kajiannya bagaimana lelaki yang mengalami masalah ‘mati pucuk’ atau disfungsi erektil boleh memperbaiki keadaan mereka dengan melakukan solat 12 rakaat secara berterusan dalam masa setengah jam, sebanyak tiga kali dalam seminggu.

Menurut Dr Fatimah, ujian yang beliau jalankan terhadap dua lelaki bermasalah selepas sebulan mereka menjalani terapi itu menunjukkan mereka berjaya meningkatkan tahap ketegangan daripada kadar biasa. Ini sudah tentu menjadi berita baik bagi ramai lelaki.

Umum mengetahui bahawa masalah mati pucuk yang dimulai dengan gejala lemah tenaga batin amat menggerunkan bagi lelaki. Paling menakutkan apabila statistik menunjukkan 3.5 juta lelaki di Malaysia kini berhadapan dengan masalah itu, malahan 15 peratus adalah daripada mereka yang bermasalah adalah dalam lingkungan usia yang sepatutnya ‘sangat perkasa’ iaitu antara 25 hingga 34 tahun.

Seramai 23 peratus daripada lelaki-lelaki malang tersebut pula termasuk dalam kategori ‘perlu bersara awal daripada perkhidmatan’ kerana gagal memenuhi KPI iaitu tidak berupaya mengekalkan ereksi sehingga ke puncak hubungan intim.

Seorang kawan lelaki yang bermasalah pernah mengungkapkan kata-kata yang amat syahdu bunyinya: “Daripada mati pucuk, lebih baik mati yang sebenar-benarnya.” Itulah petunjuk ketakutan lelaki hari ini pada satu gejala yang boleh memerangkap mereka dalam ‘neraka’ dunia.

Lelaki yang mati pucuk menganggap diri mereka hilang segala-galanya. Satu lelucon popular menyebut, lelaki melalui beberapa tahap dalam kehidupan mereka iaitu, tahap pertama, mereka mempunyai ‘bayangan hidup’ (bayang-bayang sahaja, boleh 'hidup'); tahap yang kedua, ‘pandangan hidup’ (pandangpandang sahaja, boleh hidup); tahap ketiga, ‘pegangan hidup’ (perlu dipegang, baru hidup); tahap keempat ‘permainan hidup’ (fikirlah sendiri) dan tahap yang terakhir, ‘perjuangan hidup’ adalah yang paling bermasalah.

Bagi kategori ini, mereka yang berkenaan perlu berjuang untuk ‘hidup’ dan inilah situasinya menghampiri tahap ‘mati pucuk’.

Walau apa pun, kajian oleh Profesor Madya Dr Fatimah ini adalah berita yang sangat baik, dan masih memberi harapan kepada lelaki-lelaki yang berada dalam kelompok ‘perjuangan hidup’ ini.

Bagaimanapun satu perkara yang perlu diperingatkan ialah perbetulkan niat supaya anda lebih tenteram dari segi psikologi dalam menempuh situasi ini.

Solat bukan semata-mata eksesais jasmani untuk membetulkan urat-urat yang tersimpul tetapi lebih utama daripada itu, jalan untuk mendekatkan diri kepada ALLAH.

Dan ingatlah, Dialah yang akan menentukan segala-galanya. Jangan terus bergundah gulana, berusahalah dan banyakkan berdoa. Jom ke masjid!

09/08/2012

Anak soleh yang berjiran dengan Nabi Musa a.s.


Anak soleh yang berjiran dengan Nabi Musa a.s.

Nabi Musa adalah satu-satunya Nabi yang boleh berbicara terus dengan Allah S.W.T Setiap kali dia hendak bermunajat, Nabi Musa akan naik ke Bukit Tursina. Di atas bukit itulah dia akan berbicara dengan Allah.Nabi Musa sering bertanya dan Allah akan menjawab pada waktu itu juga. Inilah kelebihannya yang tidak ada pada nabi-nabi lain.

Suatu hari Nabi Musa telah bertanya kepada Allah. "Ya Allah, siapakah orang di syurga nanti yang akan bertetangga dengan aku?".
Allah pun menjawab dengan mengatakan nama orang itu, kampung serta tempat tinggalnya. Setelah mendapat jawaban, Nabi Musa turun dari Bukit Tursina dan terus berjalan mengikut tempat yang diberitahu. Setelah beberapa hari di dalam perjalanan akhirnya sampai juga Nabi Musa ke tempat yang dituju.

Dengan pertolongan beberapa orang penduduk di situ, beliau berhasil bertemu dengan orang tersebut. Setelah memberi salam beliau dipersilakan masuk dan duduk di ruang tamu.
Tuan rumah itu tidak langsung melayani Nabi Musa. Dia masuk ke dalam kamar dan melakukan sesuatu di dalam. Tidak lama kemudian dia keluar sambil membawa seekor babi betina yang besar. Babi itu digendongnya dengan cermat. Nabi Musa terkejut melihatnya. "Ada apa ini ?, kata Nabi Musa berbisik dalam hatinya penuh keheranan.

Babi itu dibersihkan dan dimandikan dengan baik. Setelah itu babi itu dilap sampai kering serta dipeluk cium kemudian diantar lagi ke dalam kamar. Tidak lama kemudian dia keluar sekali lagi dengan membawa pula seekor babi jantan yang lebih besar. Babi itu juga dimandikan dan dibersihkan. Kemudian dilap hingga kering dan dipeluk serta cium dengan penuh kasih sayang.. Babi itu kemudiannya diantar lagi ke kamar.
Setelah selesai barulah dia melayani Nabi Musa. Nabi Musa bertanya "Wahai saudara! Apa agama kamu?". "Agama ku Tauhid", jawab pemuda itu yaitu agama Islam. "Mengapa kamu membela babi? Kita tidak boleh berbuat begitu." Kata Nabi Musa.

"Wahai tuan hamba", kata pemuda itu. "Sebenarnya kedua babi itu adalah orang tua kandungku. Oleh kerena mereka telah melakukan dosa yang besar, Allah telah merubah wajah mereka menjadi babi yang buruk rupanya. Soal dosa mereka dengan Allah itu soal lain. Itu urusannya dengan Allah. Aku sebagai anaknya tetap melaksanakan kewajibanku sebagai anak. Setiap hari aku berbakti kepada kedua orang tuaku seperti yang tuan hamba lihat tadi. Walaupun rupa mereka sudah menjadi babi, aku tetap melaksanakan tugasku.", sambungnya.

"Setiap hari aku berdoa kepada Allah agar mereka diampuni. Aku bermohon supaya Allah menukarkan wajah mereka menjadi manusia kembali, tetapi Allah masih belum mengabulkan.", tambah pemuda itu lagi.
Maka ketika itu juga Allah menurunkan wahyu kepada Nabi Musa a.s. "'Wahai Musa, inilah orang yang akan bertetangga dengan kamu di Syurga nanti, hasil baktinya yang sangat tinggi kepada kedua orang tuanya. Orang tuanya yang sudah buruk dengan rupa babi pun dia berbakti juga. Oleh itu Kami naikkan maqamnya sebagai anak soleh disisi Kami."

Allah juga berfirman lagi yang artinya: "Oleh kerana dia telah berada di maqam anak yang soleh disisi Kami, maka Kami angkat doanya. Tempat kedua orang tuanya yang Kami sediakan di dalam neraka telah Kami pindahkan ke dalam syurga."

Itulah berkat anak yang soleh. Doa anak yang soleh dapat menebus dosa orang tua yang akan masuk ke dalam neraka pindah ke syurga. Ini juga hendaklah dengan syarat dia berbakti kepada orang tuanya. Walaupun hingga ke peringkat rupa ayah dan ibunya seperti babi. Mudah-mudahan orang tua kita mendapat tempat yang baik di akhirat kelak.

Walau seburuk apapun perangai kedua orang tua kita itu bukan urusan kita, urusan kita ialah menjaga mereka dengan penuh kasih sayang sebagaimana mereka menjaga kita sewaktu kecil hingga dewasa.
Walau banyak sekali dosa yang mereka lakukan, itu juga bukan urusan kita, urusan kita ialah meminta ampun kepada Allah S.W.T supaya kedua orang tua kita diampuni Allah S.W.T.
Doa anak yang soleh akan membantu kedua orang tuanya mendapat tempat yang baik di akhirat, inilah yang dinanti-nantikan oleh para orang tua di alam kubur.

Dan hendaklah engkau merendah menghinakan diri kepada keduanya kerana belas kasihan dan kasih sayangmu, dan doakanlah (untuk mereka, dengan berkata): Wahai Tuhanku! Cucurkanlah rahmat kepada mereka berdua sebagaimana mereka telah mencurahkan kasih sayangnya memelihara dan mendidikku semasa kecil.
(Surah Al-Israa, ayat 23-24


05/08/2012

Nuzul Quran : Kelebihan membaca Al-Quran


HADIS KELEBIHAN AL QURAN
1. Daripada Abu Umamah r.a berkata : Aku mendengar Rasulullah S.A.W. bersabda: Bacalah Al Quran sesungguhnya ia akan datang di hari kiamat sebagai syafa'at kepada pembacanya.
( Riwayat Muslim )

2. Daripada Nawwas Bin Sam'an r.a. telah berkata : Aku mendengar Rasulullah S.A.W. bersabda : Di hari akhirat kelak akan didatangkan Al Quran dan orang yang membaca dan mengamalkan isi kandungannya, didahului dengan Surah Al Baqarah dan Surah A-li 'Imraan, kedua-dua surah ini menghujah ( mempertahankan ) orang yang membaca dan mengamalkannya.( Riwayat Muslim )

3. Daripada Osman Bin 'Affan r.a. telah berkata: Rasulullah S.A.W. bersabda : Sebaik manusia di antara kamu orang yang mempelajari Al Quran dan mengajarnya kepada orang lain.( Riwayat Bukhari )

4. Daripada Aisyah r.a. telah berkata: Bersabda Rasulullah S.A.W. : Orang yang membaca Al Quran dan susah untuk menyebut ayatnya ia mendapat dua pahala.( Riwayat Bukhari & Muslim )
5. Daripada Abu Musa Al Asy'ari r.a. telah berkata : Rasulullah S.A.W. bersabda : Umpama orang mukmin yang membaca Al Quran seperti buah Utrujjah ( seperti limau besar ) baunya wangi dan rasanya sedap. Umpama orang mukmin yang tidak membaca Al Quran seperti buah tamar tidak ada bau dan rasanya manis, dan umpama orang munafik yang membaca Al Quran seperti Raihanah (sejenis pokok) baunya wangi dan rasanya pahit dan umpama orang munafik yang tidak membaca Al Quran seperti buah labu yang tiada bau dan rasanya pahit.( Riwayat Bukhari & Muslim )

6. Daripada Omar Bin Al Khattab r.a. Bahawa Nabi Muhammad S.A.W. bersabda : Sesungguhnya Allah mengangkat martabat beberapa golongan dan merendahkan martabat yang lain dengan sebab Al Quran.( Riwayat Muslim )

7. Daripada Ibnu Omar r.a. daripada Nabi Muhammad S.A.W. telah bersabda: Tidak boleh berhasad dengki kecuali di dalam dua perkara : Lelaki yang dianugerahkan kefahaman yang sahih tentang Al Quran, ia menunaikan ibadat siang dan malam , lelaki yang dianugerahkan kemewahan harta lalu dinafkahkannya siang dan malam.( Riwayat Bukhari & Muslim )

8. Daripada Barra' dan daripada 'Azib r.a. telah berkata : Seorang lelaki membaca Surah Al Kahfi dan di sisinya seekor kuda yang diikat dengan dua tali, maka awan di langit mula melindunginya dan semakin hampir, dan kudanya mula menjauhinya. Apabila menjelang pagi beliau pergi berjumpa Nabi Muhammad S.A.W. dan menceritakan peristiwa tersebut maka baginda bersabda : Itulah ( sakinah ) ketenangan yang turun disebabkan bacaan Al Quran.( Riwayat Bukhari & Muslim )

9. Daripada Ibnu 'Abbas r.a. beliau berkata : Rasulullah S.A.W. bersabda : Sesungguhnya orang yang tidak ada di dalam ingatannya sesuatu pun daripada ayat Al Quran seperti rumah yang roboh.( Riwayat Tarmizi dan beliau berkata: Hadis ini hasan sahih )

10. Daripada Abdullah Bin 'Umru Bin Al 'As r.a. Nabi Muhammad S.A.W. bersabda : Satu masa nanti akan dikatakan kepada orang yang membaca Al Quran: Bacalah, perbaikkilah dan perelokkanlah bacaan Al Quran sepertimana engkau memperelokkan urusan di dunia, sesungguhnya tempat engkau akan ditentukan di akhir ayat yang engkau bacakan.( Riwayat Abu Daud dan Tarmizi dan beliau berkata : Hadis ini hasan sahih )

11. Daripada 'Uqbah Bin 'Amir r.a. menceritakan : Rasulullah S.A.W keluar dan kami berada di tempat duduk masjid yang beratap. Maka beliau bersabda: Siapakah di antara kamu yang suka keluar di pagi hari pada setiap hari menuju ke Buthan atau 'Atiq, dan dia mengambil darinya dua ekor unta yang gemuk dalam keadaan dia tidak melakukan dosa dan tidak putus hubungan silaturrahim.
Kami menjawab : Kami suka demikian itu. Sabda Rasulullah S.A.W kenapakah kamu tidak pergi ke masjid belajar atau membaca dua ayat Al Quran lebih baik dari dua ekor unta, tiga ayat lebih baik dari tiga ekor, empat ayat lebih baik dari empat ekor unta demikianlah seterusnya mengikut bilangan ayatnya.( Riwayat Muslim )

12. Daripada Ibnu Mas'ud r.a bahawa Nabi Muhammad S.A.W bersabda : Orang yang paling layak mengimami kaum di dalam sembahyang ialah mereka yang terfasih membaca Al Quran.( Riwayat Muslim )

13. Daripada Jabir Bin Abdullah r.a. bahawa Nabi Muhammad S.A.W. menghimpun antara dua lelaki yang terbunuh di peperangan Uhud kemudian beliau bersabda : Yang mana satukah antara keduanya yang paling kuat berpegang teguh dengan Al Quran maka apabila aku tunjukkan kepada salah seorang daripada keduanya maka dialah orang yang pertama masuk ke liang lahad.( Riwayat Bukhari, Tarmizi, Nasa'ie & Ibnu Majah )

14. Daripada 'Imran Bin Husain Bahawa beliau lalu di hadapan qari yang sedang membaca Al Quran kemudian dia berdoa kepada Allah kemudian ia kembali membaca kemudian ia berkata aku mendengar Rasulullah S.A.W. bersabda : Barangsiapa yang membaca Al Quran maka berdoalah kepada Allah dengan Al Quran maka sesungguhnya akan datang beberapa kaum yang membaca Al Quran dan mereka berdoa dengannya.( Riwayat Tarmizi, beliau berkata : Hadis ini hasan )

15. Daripada Ibnu Mas'ud r.a. ia berkata : Barangsiapa yang membaca satu huruf daripada Al Quran maka baginya satu kebaikan, satu kebaikan menyamai dengan sepuluh pahala, aku tidak bermaksud : Alif , Lam , Mim ialah satu huruf, tetapi Alif satu huruf, Lam satu huruf dan Mim satu huruf.( Riwayat Ad Darimi Tarmizi, beliau berkata hadis ini hasan sahih )


Kelebihan solat subuh berjemaah



Kelebihan solat subuh berjemaah..Jom solat subuh!!!

1- MENDAPAT PAHALA SEPERTI MENGHIDUPKAN MALAM KESELURUHANNYA
عَنْ عُثْمَانَ بْنِ عَفَّانَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ :
(( مَنْ صَلَّى الْعِشَاءَ فِي جَمَاعَةٍ فَهُوَ كَمَنْ قَامَ نِصْفَ اللَّيْلِ ، وَمَنْ صَلَّى الصُّبْحَ فِي جَمَاعَةٍ فَهُوَ كَمَنْ قَامَ اللَّيْلَ كُلَّهُ )) .
[ مسلم ]
Diriwayatkan dari Uthman bin Affan r.anhu bahawasanya nabi s.a.w bersabda:
Sesiapa yang solat Isyak secara berjemaah akan mendapat pahala seolah-olah bangun separuh malam dan sesiapa yang solat subuh berjemaah akan mendapat pahala bangun sepenuh malam.[ HR Imam Muslim]

2- MENDAPAT PERLINDUNGAN ALLAH
فَعَنْ جُنْدَبِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ يَقُولُ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ :
(( مَنْ صَلَّى الصُّبْحَ فَهُوَ فِي ذِمَّةِ اللَّهِ.
[ البخاري ]
Daripada Jundub bin Abdullah berkata: Bersabda rasul s.a.w
Sesiapa yang menunaikan solat subuh, maka dia berada dalam perlindungan Allah.
.
3-MALAIKAT AKAN MENJAGANYA SEPANJANG HARI
عن رجل صحب النبى صلى الله عليه و سلم قال : بلغنى ان الملك يغدوا برايتة مع اول غاد الى المسجد فيظل معه حتى يصلى ثم يخرج معه حتى يدخل بها الى منزله و بلغنى ان الشيطان يغدوا برايتة الى اول غاد الى السوق فيظل معه حتى منزله
Dari seorang lelaki yang menemani nabi s.a.w berkata, sampai kepadaku bahawa malaikat berpagi dengan membawa bendera bersama orang yang pertama ke masjid, malaikat akan bersama dengannya sehingga dia solat, kumudian akan keluar bersamanya sehinggalah dia masuk ke rumahnya, dan sampai juga kepadaku bahawa syaitan berpagi dengan membawa bendera bersama orang yang pertama ke pasar dan akan bersama dengannya sehingga ke rumah.
Hadith ini disebut oleh al-Munziriyy dalam al-Targhib wa al-Tarhib.

4- Orang yang melakukan solat subuh secara berjemaah malaikat akan berkumpul dengannya dan mendoakannya
قال رسول الله صلى الله عليه و سلم : يتعاقبون فيكم ملائكة بالليل و ملائكة بالنهار و يجتمعون فى صلاة الفجر و صلاة العصر فيعرجون فيسألهم الله و هو اعلم كيف تركتم عبادى : يقولون تركناهم و هم يصلون و اتيناهم و هم يصلون فأغفر لهم يوم الدين (متفق عليه)
Bersabda rasul s.a.w:Para malaikat malam bertukar dengan malaikat siang dan mereka berhimpun pada waktu solat subuh dan solat Asar, mereka kemudian naik ke langit Allah bertanya kepada mereka dan Dia lebih mengetahui. ” Bagaimana kamu tinggalkan hamba-ku?”
Para malaikat menjawab: Kami tinggalkan mereka dalam keadaan menunaikan solat dan kami bertemu dengan mereka juga dalam keadaan menunaikan solat, ampunkanlah mereka pada hari pembalasan. ”Hadith Muttafaqun ’Alayhi

5- SELAMAT DARI SIFAT MUNAFIQ
من حافظ على صلاة الفجر فى جماعة فقد (( قال رسول الله صلى الله عليه و سلم : ان اثقل صلاة على المنافقين صلاة الفجر و صلاة العشاء )) . و فى رواية (( ما يشهدهما منافق
Sabda rasul s.a.w:
Sesungguhnya solat yang paling berat ke atas orang munafiq ialah solat subuh dan solat Isyak dan dalam riwayat yang lain: Solat subuh dan isyak tidak dihadiri oleh orang munafiq
.
6- Allah swt memberikan kepada cahaya dalam kegelapan hari Qiamat
(( قال رسول الله صلى الله عليه و سلم : بشر المشائين فى الظلم الى المساجد بالنور التام يوم القيامة ))
Sabda rasul s.a.w:
Bergembirah orang yang berjalan dalam gelap untuk ke masjid dengan cahaya yang sempurna pada hari kiamat.”
Solat yang gelap ialah solat Isyak dan subuh

Bahaya merokok selepas berbuka puasa




Awas! Bahaya Merokok Sebaik Berbuka!!

Al Ain: Berbuka puasa dengan menghisap rokok boleh membawa maut, kata seorang pakar yang menggesa orang Islam membuang tabiat merokok ketika Ramadan.

Perbuatan merokok boleh memberi bahaya kepada seseorang yang berpuasa kerana anggota badan mereka cuba untuk pulih selepas tidak minum atau makan dalam tempoh yang lama, katanya.

Pakar itu juga menekankan, perokok dikira bernasib baik sekiranya mereka tidak mempunyai masalah jantung berpunca daripada tabiat berkenaan.

Merokok adalah perkara buruk yang dilakukan seseorang terhadap badan mereka terutama selepas berbuka puasa di bulan Ramadan, kata seorang pakar perubatan dalaman di Pusat Perubatan dan Klinik Emirates di Al Ain, Dr Riaz Ahmad Minhas.

Disebabkan berpuasa, badan amat memerlukan air, glukos dan oksigen. Sebaliknya, merokok boleh menyekat saluran darah, menghalang aliran oksigen yang diperlukan. Merokok pada waktu kritikal juga boleh menyebabkan darah menjadi beku.

Ini boleh menyebabkan pembuluh darah tersekat sekali gus meningkatkan tekanan darah, spasms (kesesakan arteri) mengganggu degupan jantung dan meningkatkan kolesterol.

Ia boleh menyebabkan perokok maut. Sebab itu, perokok perlu berhati-hati dalam perkara ini, kata Dr Minhas.

Umat yang pertama masuk ke syurga


RASULULLAH SAW adalah manusia pertama masuk syurga, sedangkan umatnya adalah umat yang pertama antara umat Nabi lain yang masuk syurga . Dalam hadis disebutkan bahawa Abu Bakar adalah orang yang masuk syurga selepas Rasulullah SAW .

Diriwayatkan daripada Anas bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud : “Aku mendatangi pintu syurga , lalu aku memintanya untuk dibuka. Malaikat yang bertugas menjaga pintu syurga bertanya : Anda siapa ? Aku menjawab : Muhammad .

Lalu , ia berkata : Aku diperintah supaya tidak membuka pintu syurga untuk siapa pun sebelum anda .” (Hadis riwayat Muslim) Daripada Abu Hurairah , Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud : “Malaikat Jibril mendatangiku seraya memperlihatkan pintu syurga yang akan dimasuki oleh umatku . Lalu , Abu Bakar bertanya : Ya Rasulullah , saya senang jika saya boleh melihat bersamamu ! Rasulullah menjawab : Wahai , Abu Bakar , engkau adalah orang yang pertama masuk syurga dari umatku .” (Hadis riwayat Abu Daud)



Dari Abu Hurairah , Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud : “Golongan pertama yang akan masuk syurga , wajahnya nampak seperti bulan pada malam purnama , mereka tidak meludah tidak ingusan , tidak buang air kecil , dan tidak buang air besar , mereka dibuat dari emas . Aroma dupanya harum seperti dupa India . Aroma peluh mereka seperti wangian . Setiap orang mempunyai dua isteri yang sumsum betisnya kelihatan di balik dagingnya kerana kecantikannya . Tidak ada perbezaan pendapat di antara mereka . Mereka tidak saling dengki satu sama lain . Mereka bertasbih kepada Allah , setiap pagi dan petang .” (Hadis riwayat Ahmad, Bukhari dan Muslim)

Sudah dikemukakan hadis mengenai orang yang akan masuk syurga tanpa hisab (penghitungan) . Mereka adalah orang yang bertakwa dan beramal soleh . Mereka beriman kepada Allah hingga sampai pada darjat takwa tinggi seperti mana mereka sampai pada darjat amal soleh yang tinggi .

Merekalah orang yang tidak akan dihisab amalnya . Mereka juga tidak akan ditimbang , tidak ada buku amal , kecuali buku bertuliskan : Lulus kerana Allah dan Rasulullah SAW .
Di antara kurnia , kenikmatan dan kemuliaan Allah bahawa Dia menganugerahkan kepada Rasulullah SAW pada setiap satu orang dari yang 70,000 itu membawa 70,000 orang pula .

Daripada Abu Bakar , Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud : “Aku dianugerahi Allah 70,000 orang dari umatku masuk syurga tanpa hisab. Wajah mereka nampak seperti bulan pada malam purnama. Hati mereka semuanya sama. Lalu, aku memohon tambahan kepada Allah dan Allah menambahkan untukku setiap satu orang menjadi 70,000 orang .” (Hadis riwayat Ahmad dalam Musnad dengan sanad yang sahih) .

Golongan orang yang akan masuk syurga tanpa hisab adalah golongan yang sifatnya disebutkan dalam surah Al-Waqi’ah. Allah memberi sifat kepada mereka sebagai orang-orang yang beriman paling dahulu dan mereka didekatkan kepada Allah di syurga. Mereka adalah segolongan besar dari orang-orang yang terdahulu dan segolongan kecil dari orang-orang yang kemudian . Kepada mereka , Allah telah menanamkan kemuliaan , cinta takdir , dan keagungan . Mereka adalah cermin dalam iman , amal kebaikan , jihad , ilmu , anugerah , kelembutan hati , cinta , kesempurnaan , akhlak , dan keagungan .

Firman Allah yang bermaksud: “Dan orang yang paling dulu (beriman) , merekalah yang paling dulu (masuk syurga) , mereka itulah orang yang dekat (kepada Allah) , berada dalam syurga kenikmatan segolongan besar dari orang yang terdahulu , dan segolongan kecil dari orang yang kemudian .” (Surah Al-Waqi’ah, 10-14).